2009-12-02

Inifrån Skatteverket, del 236

Nu har beskedet kommit: Skatteverkets nya intranät lanseras i nästa vecka. Det är förvisso inte första gången det beskedet kommit. Först skulle det lanseras strax innan midsommar. Sen skulle det lanseras efter sommaren.

Definitionsmässigt är det i och för sig fortfarande efter sommaren, och nu har ett datum spikats: 10 december är det som gäller.

Fan tro't.

Detta är naturligtvis en nyhet av oerhört obetydligt intresse för alla som inte jobbar på Skatteverket. Möjligen kan det vara kul att veta varför projektet blivit försenat. Enligt uppgift från de ansvariga så beror det på otillräcklig kapacitet. Det första systemet klarade helt enkelt inte för många samtidigt inloggade användare.

Jag är förvisso en enkel människa utan några kunskaper i it-utveckling. Men för dem som tar fram ett nytt intranät borde väl antalet användare vara en av de grundläggande utgångspunkterna. Och för Skatteverket torde antalet inte vara helt obekant. Det krävs inte särskilt mycket detektivarbete för att konstatera att vi är drygt 10 000 anställda. Voilà!

Nåväl, vi får väl helt enkelt vara glada och tacksamma för att det nya intranätet nu äntligen är klart. Om det nu är det. Helt säker kan man aldrig vara. Utom på en sak: Skatteverkets nya intranät är garanterat 58 procent dyrare än det hade varit om det utvecklats någon annanstans än på Skatteverket.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Borde inte kunna bli sämre än det vi har idag i vilket fall... Är ju hopplöst att söka i. Antar att det är ett gäng konsulter som gjort detta eller?

Jesper Svensson sa...

Det blir nog bättre. Men helt säker kan man inte vara.

Anonym sa...

Det verkar finnas en övertro på de nya intranätet. Det primära är varje indvid får rätt och rätt mängd info som den kan smälta...

/skatteverkare

KristoferA sa...

Umm. Det låter som ett sedvanligt upphandlingsfiasko; vilken av de stora konsultfirmorna är det som har blåst er den här gången? ...förutsätter att det som vanligt är ett avtal utan penalties osv... :)

Och den eller de som har skött upphandlingen kan förstås inte hållas personligen ansvariga för de skattemedel som de har trollat bort...?