2009-11-20

Inifrån Skatteverket, del 234

Skatteverket har fått nya regler för datoranvändning. Eftersom man strävar efter att bli en modern och attraktiv arbetsplats är det numera tillåtet att använda myndighetens datorer för att till exempel skicka privat e-post och facebooka. Dock inte på arbetstid, förstås.

Jag antar att man förväntas flexa ut de femton sekunder det tar att uppdatera sin Facebook-status eller kolla sin privata mejlbox. Vilket antagligen innebär att det tar längre tid att fylla i den där flex-filen än det tar att göra sina privata datorärenden. Men men. Ska det vara modernt och attraktivt så ska det.

Tillsammans med de nya it-reglerna har man skickat ut en liten FAQ om vad man får och inte får göra med datorerna. Av nån anledning känns det som att en av frågorna är specialskriven för mig.
För den engagerade allmänheten kan jag dock meddela att jag inte bloggar på arbetstid. Däremot är Skatteverket en stor inspirationskälla för blogginlägg. När jag twittrar så gör jag det via min privata mobil. Någon tjänstemobil har jag nämligen inte. Riktigt så modernt och attraktivt är det ännu inte på Skatteverket.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det kan ju evenntuellt möjligen tänkas att det finns andra på Skatteverket som bloggar... fast kanske inte just om Skatteverket, utan i andra ämnen.

Anonym sa...

ingen tjänstemobil... ehh fy f-n va stenålder.

Anonym sa...

Klart vi skattmasar inte har tjänstemobiler, i vart fall inte vi handläggare. Det skulle ju till äventyrs kunna uppfattas som uppmuntran om man fick något sådant. Uppmuntran undviker Skatteverket nogsamt.