2009-11-10

Inifrån Skatteverket, del 228

Konkurrentbevakning är viktigt, fick jag lära mig när jag jobbade i den privata sektorn. Vi sysslade med informationstjänster, och givetvis hade vi full koll på vad konkurrenterna pysslade med. När de lanserade något nytt så måste vi kontra. Det gick naturligtvis inte att vara bättre än konkurrenterna på allt och ibland fick man trolla med knäna. Men det var stimulerande.

Jag är inte den ende som sökt jobbet som generaldirektör för Skatteverket (se del 224). Av den anledningen har jag roat mig med lite konkurrentbevakning. Alla ansökningar är ju offentliga och hade dessutom, visade det sig, mailats in till Finansdepartementet, så det gick smidigt att få ut dem.

Sökande A har en förskräckligt gedigen bakgrund. Han har jobbat med offentlig ekonomi i tio år, är disputerad och varit något slags chef på Finansdepartementet.

Sökande B har arbetat statligt i 23 år och är för närvarande chef inom Riksdagsförvaltningen. Han behärskar alla aspekter på statlig verksamhet och har bred statlig kompetens, även ur ett styrningsperspektiv.

Sökande C är redan generaldirektör. Men hennes myndighet ska läggas ner i början av nästa år och då vill hon förstås ha ett nytt jobb.

Sökande D är rektor vid Polishögskolan och har tidigare varit byråchef hos Riksåklagaren. Hon har jobbat mycket internationellt och har sommarhus i skärgården.

Sökande E har suttit i fackförbundet Unionens styrelse, gått en massa it-utbildningar, varit säljare och jobbat som konsult. Nu vill han dock ha en fast tjänst där han kan vidareutvecklas och bidra med vinster. Sökande E har den klara fördelen att hans löneanspråk är blygsamma - 57 000 kr/mån, typ hälften av nuvarande gd-lönen.

Sökande F är civilekonom och jobbar som ekonomidirektör på en myndighet. Innan dess var han statssekreterare på oljedepartementet i Syrien, och det låter ju inte så klimatvänligt.

Sökande G har gjort lumpen och varit vd för olika företag sedan 1998. Han har skrivit ett väldigt långt brev.

Sökande H, slutligen, jobbar som chef på Kronofogden. Det är ju rätt många som gått över från fogden till skatten på sistone, så han kanske känner sig ensam där.

Ja, så ser det ut. Totalt har nio personer sökt, varav två kvinnor. Om det ser ut så vid alla chefstillsättningar är det kanske inte så konstigt att det är underskott på kvinnor i ledande befattningar?

Den glada nyheten är att varken Pär Nuder eller Thomas Östros tycks ha sökt. Det är egentligen det enda som betyder något.

Vad blir då utfallet av min konkurrentanalys? Ja, ska man gå efter formella meriter så ligger jag ju pyrt till. Jag har t.ex. inte gjort lumpen. Men jag har många andra goda egenskaper som jag hoppas kommer att framgå under intervjun (jag utgår från att det blir en intervju). Jag är såklart full av tillförsikt!

7 kommentarer:

Andreas sa...

Inte en chans att jobbet går till någon av de som sökt jobbet den vanliga vägen, detta är bara ett spel för gallerierna....

Anonym sa...

Andreas :-(

TRÅKIGT!

Ett så välskrivet inlägg förtjänar bättre feedback!

Heja Jesper!

Anonym sa...

Upp med hakan Jesper, Du är den ende interna sökande kandidaten. Snacka om högt i tak och tydliga karriärvägar!

Men det kanske inte är en merit att vara internt sökande. Inte ens att knna något om skatt kanske är nödvändigt?

Den som lever får se.

Anonym sa...

Hoppas vi slipper Bosse!

Amarone sa...

Är en av dessa sökande. Ett grundtips är nog att det går till en hittils okänd, varför inte tf överdirektör ....

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack

Anonym sa...

Nu blir det tufft Jesper....
Sen spelare som vill ha "ditt jobb" - Ingemar Hansson
Ingemar Hansson vill bli ny GD
Det uppger finansdepartementet på onsdagen. För att värna förtroendet för utnämningsprocessen anser regeringen att det är lämpligt att frågan hanteras utanför finansdepartementet och justitiedepartementet ska därför bereda frågan.

Förordnandet för verkets nuvarande generaldirektör Mats Sjöstrand löper ut vid årsskiftet.

"Ingemar Hansson är en utmärkt statsekreterare, har spelat viktig roll i reformarbetet och det är klart att det vore tråkigt om han lämnade finansdepartementet. Samtidigt är det bra att vi har flera kvalificerade sökanden till en central befattning i den offentliga förvaltningen", säger finansminister Anders Borg.