2009-10-18

Inifrån Skatteverket, del 219

I veckan deltog Skatteverket, tillsammans med fem andra myndigheter, i Eget företag-mässan i Stockholm. Myndigheternas jättemonter var riktigt snygg och såg proffsig ut, en positiv överraskning.

Sex myndigheter på mässa.

Det märktes att intresset för att starta företag är stort. Vi som bemannade Skatteverkets del av montern hade fullt upp med att försöka besvara alla frågor om hur man startar företag (dvs. främst hur man fyller i den hopplösa blanketten för skatte- och avgiftsanmälan).

Men sen var det ju en del andra frågor också. En besökare ville ha hjälp att komma på saker han kunde dra av i sin enskilda firma. Jag hänvisade honom till skattekonsulterna en bit bort.

Myndighetsmontern var som sagt väldigt populär. Men nästan lika populära var Länsförsäkringar. De hade nämligen hyrt in en barista som stod och bjöd på kaffe hela dagarna. Och vi på Skatteverket, som aldrig får någonting gratis, lät oss naturligtvis villigt bjudas. Jag tror kaffe räknas som lättare förfriskning, så vi behöver nog inte bli förmånsbeskattade.

Kaffekö. Gratis är ju, som bekant, gott.

Annars hade Arbetsmiljöverket en rätt flådig monter. Alla myndigheter har tydligen inte en lika anemisk budget som Skatteverket - de hade minsann råd att bjuda besökarna på smoothies! (På Skatteverket står det inte på förrän de förser kaffeautomaterna med myntinkast.)

Arbetsmiljöverket fyller på bjudkylen.

Jag vet inte vad deltagandet i den här mässan kostade, men jag tror att det är väl investerade pengar. De flesta företagare (in spe) verkade nöjda med kontakten med oss och om vårt mål nu är att bygga förtroende så är väl ett gott första intryck en bra start.

Varje monterbesökare registrerades såklart noggrant
enligt en beprövad metod.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att var lycket på mässan! Tror på att vi syns mer. För övrigt har du inget uppdragsförhållande med Länsförsäkringar så du kan vara lugn Jesper.

Jesper Svensson sa...

Nej, jag har ju mina försäkringar i Trygg-Hansa så jag borde vara safe ;-)