2009-10-04

Inifrån Skatteverket, del 214

Om jag hade jobbat på Expressen hade jag förmodligen suttit och funderat på smaskiga rubriker just nu. BONUSREGN på SKATTEVERKET, kanske? Eller Trots krisen: BONUS till BYRÅKRATER? Nå, nu jobbar jag ju inte på Expressen så jag slipper fundera, utan kan i stället glädja mig åt att ett av Skatteverkets få belöningssystem verkar ha fått frispel.

Det kallas för Framtidsbanken, och är ett slags förslagslåda dit medarbetare kan skicka in sina idéer kring hur saker och ting kan förbättras. De förslag som faller i god jord hos bedömarna på huvudkontoret har, åtminstone på Skatteverket i Stockholm, premierats - och för ovanlighetens skull inte med en blomkruka eller en Orrefors-vas utan med riktiga pengar!

Givetvis har man nu avvecklat Framtidsbanken. Goda förslag ska i stället hanteras via andra kanaler (oklart hur). Till följd av detta har man fått bråttom att hantera alla gamla förslag i Framtidsbanken. I en del fall har man beslutat att genomföra förslagen; själv fick jag två sådana besked, och därmed också en liten bonus. (För att lugna upprörda medborgare och förekomma rubriken Allmänheten RASAR över Skatteverkets BONUS-FEST kan jag berätta att beloppen är förhållandevis blygsamma.)

Som medarbetare på Skatteverket är man svältfödd på den sortens uppskattning och jag blev glatt överraskad. Inte i första hand för pengarna i sig, utan för signalen från arbetsgivaren att man sätter värde på sina medarbetare. Och att det värdet ibland kan få bestå av mer än en klapp på axeln.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Du kan skatta dig lycklig Jesper! Har själv "fått igenom" tre förslag. Det första som gick igenom var dock mer än ett år sedan nu.. och jag har, trots egna påtryckningar, fortfarande inte sett röken av någon "morots-belöning" :-( Känns riktigt visset faktiskt.

Något som också känns visset är att flera andra av mina förslag har tagits emot med "tack, väldigt bra idé men vi har tyvärr inga pengar att genomföra detta just nu".. och sen märker man att någon snubbe sen gjort de ändringar man efterfrågat (i mitt fall handlade det om att skapa fram ny information på vår hemsida inom ett visst område). Vadå snuvad på konfekten.. suck.

Kan väl inte säga att beskedet att Framtidsbanken skulle läggas ned kom som en överraskning. Men visst är det intressant att våra chefer nu uppmanar oss till att vara extra "kreativa och effektiva" i denna strama ekonomiska svacka. Varför då stänga av det enda morots-utvecklande forumet som vi ju faktiskt hade..??

Känns väldigt motsägelsefullt, och inte minst motsägelse-fult :-(

Anonym sa...

även jag har fått igenom flera förslag senaste året men inte sett röken av något bonusregn. inte ens något litet duggande har förekommit.