2009-09-29

Inifrån Skatteverket, del 212

Det är inte bara utifrån som Skatteverket emellanåt kan framstå som en kafkaartad myndighet. Ibland måste även en skattmas ta sig för pannan.

Senast det hände mig var i förra veckan. Vi hade ett möte som rörde det som kallas anonyma anmälningar. Det finns nämligen en möjlighet att ringa till Skatteverket och lämna anonyma tips, t.ex. om man känner till att någon fuskar med skatten.

Numret man ringer är det gamla vanliga Skatteverksnumret, 0771-567 567. Sen letar man sig fram i djungeln av knappval, köar och med lite tur så blir man till slut kopplad till en handläggare som kan ta emot de uppgifter man vill lämna.

Skatteverket jobbar ju inte enbart med skatt, vi sköter dessutom om folkbokföringen. Nu är myndigheten emellertid så fiffigt organiserad att mellan beskattnings- och folkbokföringsverksamheterna råder i princip vattentäta skott.

Vilket innebär att om någon ringer till Skatteverket, råkar knappa sig fram till en skattelinje och vill lämna uppgifter i en fråga som rör folkbokföring - ja, då får inte handläggaren som tar emot samtalet göra några anteckningar. Då ska man i stället hänvisa uppgiftslämnaren till folkbokföringen.

"Det här är skatten", ska man säga, "du får ringa folkbokföringen i stället."
"Jaha", säger den inte alltför telefonkö-sugne uppgiftslämnaren, "vad har de för nummer då?"
"Samma som du nyss ringde. 0771-567 567."


Nu är den här: Den nya arbetsordningen för Skatteverket.

3 kommentarer:

Intern sa...

Man kan ju även koppla tillbaka nissarna till upplysningen så de får göra rätt val istället för att be dem ringa upp igen..

Jesper Svensson sa...

Jaså? Tänk vad man lär sig nya saker varje dag :-)

vr sa...

Ja, eller använda sig av NetWise, söka upp en folkbokförare och koppla samtalet till den... är trevligare och tar inte särskilt lång tid!