2009-06-29

Inifrån Skatteverket, del 191

Det är en omåttligt stolt statstjänsteman som skriver idag. Ett av mina förslag i den s.k. Framtidsbanken har nämligen fallit i god jord, och ska genomföras. Det var inget revolutionerande, men det handlade om att göra skattedeklarationsblanketten lite tydligare så att företagen inte glömmer att fylla i vissa rutor.

Ett annat förslag - om att vi borde kunna fatta automatiska omprövningsbeslut när företagen skickar in korrigerade skattedeklarationer - gick visst inte att genomföra av lagtekniska skäl.

Framtidsbanken har varit Skatteverkets system för anställda att lämna förslag på förbättringar. Förbättringarna kunde gälla allt från smartare interna arbetssätt till förbättrad utformning av broschyrer och blanketter m.m. (Jag tror för övrigt att någon föreslagit mjukare toalettpapper.) Bra förbättringsförslag kunde belönas med upp till 10 000 kr! (Skulle för övrigt vara intressant att veta hur många gånger denna jackpot delats ut.)

Framtidsbanken är nu nedlagd. Och i samband med databasens dödsryckningar tycks man ha gjort en insats för att bli av med en massa gamla förslag. De förslag jag fick svar på idag skickade jag in för ett, ett och ett halvt år sedan (båda två hade jag glömt bort). Så det där med direkt feedback var inte direkt Framtidsbankens starka sida och när den nu går i graven kommer nog ingen att sakna den. Kanske med undantag för den som fortfarande hoppas på jackpot.

Inga kommentarer: