2009-06-17

Inifrån Skatteverket, del 188

Om jag hade skrivit med ett sånt här typsnitt i mina blogginlägg så hade förmodligen varje läsare med sinne för estetik försvunnit innan första meningen var avslutad. Den här skrivmaskins-knackebangstilen heter Courier. Den har förvisso sina poänger. Till exempel är varje bokstav lika bred (ett i tar lika mycket plats som ett m) vilket gör att man även i osofistikerade textredigeringprogram kan skapa tabeller med hjälp av mellanslagstangenten (i mer sofistikerade program används såklart tabben). Eftersom många av Skatteverkets beslut fattas i osofistikerade textredigeringsprogram och ofta, av pedagogiska skäl, kräver tabeller och liknande uppställningar, så har användandet av Courier en poäng.

Courier har emellertid en stor nackdel. Det ser för jävligt ut och påminner som sagt om en gammal skrivmaskin. Om man vill förmedla intryck av att vara en arkaisk och fyrkantig organisation, då är Courier således helt rätt stil att använda i sin externa kommunikation.

En hälsning från Skatteverket. Trevlig läsning.

Därför var det med glädjeskuttande jubel som jag tog emot beskedet att Skatteverket ska börja använda Times i åtminstone en del av sin kommunikation. Times är nu inte det mest upphetsande typsnitt som finns att tillgå, men det är betydligt behagligare än Courier.

Som jag nämnde ovan så är textredigeringsfunktionerna i många av våra beslutssystem riktigt stenålders, så där lär väl Courier leva kvar ännu ett tag. Men kanske, en gång i framtiden när vi fått en massa pengar att it-utveckla, kan vi slå ihjäl Courieren även i de systemen. Den som lever får se.

3 kommentarer:

vr sa...

Ja, jag måste säga att jag blev riktigt glad när jag såg att de skulle byta ut Courier. Dock blev jag precis lika besviken när jag såg att de skulle byta till Times New Roman.

Jag hade ju hoppats på det fantastiska typsnittet Comic Sans!

Jesper Svensson sa...

Själv förordar jag Gulag-deportering för alla som använder Comic sans. Så det var tur du skrev det där inlägget anonymt :-)

Anonym sa...

Typsnittet heter ju faktiskt Courier new men det är ju inte så jättenew....

Ska prova Windgings... Då blir det liv i luckan. Förfarandemänniskorna lär ju vakna till iaf. ;-)