2009-04-28

Inifrån Skatteverket, del CLXXX

I sin senaste intranät-kolumn skrev Christina Gellerbrant Hagberg, chef för Skatteverket i Stockholm, om de förändringar som väntar och de nya arbetssätt som ska implementeras. Detta ställer nya krav på oss medarbetare och plötsligt tyckte jag att det var dags att skriva brev till Christina Gellerbrant. Brev och brev förresten, givetvis skickade jag ju e-post eftersom e ju är melodin på Skatteverket nuförtiden.
Från: Jesper Svensson
Till: Christina Gellerbrant Hagberg
2009-04-27 13:15

Hej Christina,

jag har tagit del av din senaste kolumn på intranätet (2
009-04-24, "Förändrade arbetssätt väntar"). Där talar du mycket om de förväntningar Skatteverket har på oss medarbetare inför 2012.

Vi ska ha god besöks- och bemötandekompetens. Vi ska ha bredare generalistkunskaper. Vi ska dessutom ha detektivkompetens - vara kreativa och duktiga på it.

Jag vill först klargöra att jag inte har några invändningar mot den inriktningen. Den verkar rimlig i förhållande till verksamhetens mål.


Men en fundering kommer ofrånkomligen krypande - what's in it for us?

Du talar mycket om de krav som kommer att ställas på oss medarbetare, men mindre om vad vi kommer att få ut av det. En anställningsrelation är ett givande och ett tagande. Just nu känns det som att det mest är vi i personalen som ger. Vi ger av vår flexibilitet och anpassningsbarhet, av tålamod och energi. Men jag önskar att det fanns en tydligare "morot", att ni i ledningen var bättre på att förklara varför det kommer att vara bättre/roligare/mer stimulerande att jobba på Skatteverket år 2012.

Jag saknar också information om hur idéerna från Stafettpinnen-processen omsatts/kommer att omsättas i praktiken. På vilket vis kommer Skatteverket år 2012 att erbjuda bättre handledning, mer teamarbete, bättre karriärmöjligheter och en godtagbar löneutveckling? Jag tycker det har varit lite tyst kring detta sen rapporterna lämnades in i september. Kanske något för nästa kolumn på intranätet?

Med vänlig hälsning,
Jesper Svensson
Som en liten bonus kan jag bifoga en bild från vårt intranät. Stafettpinnen-processen (se bl.a. del LXXXIV), som initialt involverade hela Skatteverkets i Stockholm personalstyrka om ca 1 600 pers, drog igång i mitten av oktober 2007. Ett knappt år senare lämnade de utsedda arbetsgrupperna sina förbättringsförslag till regionledningen. Det var den 11 september 2008. Därefter hände... ja, ni ser själva.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Trist. Men - återigen Jesper - vad är dina förväntningar egentligen?

Hade Du förväntat Dig att en organisation som historiskt aldrig fått tummen ur röven och antagit och verkställt en förändring i positiv riktning för personalen(förlåt - glömde att man blev tvungna att justera upp friskvårdssubventionen efter det att kronofogden höjt den med 300% varav facket på skatteverket krävt detsamma) skulle göra det i framtiden?

Ne, melodin är istället att förlama engagemanget och drivkraften bland hungriga unga akademiker genom att sätta ihop flummiga dokument med omätbara mål och otydliga viljeriktningar eller som i ditt fall - tillsätta arbetsgrupper och inte genomföra ett endaste skit av vad som överenskommits om under mer än ett år... Man minns det ständiga motivationsdränaget... Usj.

När jag minns tiden då jag jobbade på skatteverkets HK påminns jag hur läskigt det är med hur många förväntningar som effektivt maldes ner i maskineriet... Och det läskiga var hur snabbt tiden gick och hur man ständigt flyttade fram sina egna deadlines för sina förväntningar - "det blir bättre när den nye chefen tillträder i höst" (hösten kom o inte hände ett skit...), "nästa VP kommer bli en höjdare" (VP:t var en höjdare men inte ett skit hände), "med den nya organisationen blir vi kvitt ett visst problem" (ny organisation - samma problem i nya flaskor s.a.s) osv osv. Jag levde på hoppet alldeles för länge...

Tips - www.monster.se - i tid!! Du riskerar att bli "stämplad" som statstjänsteman - och då är vägen ut ur verket till något annat utanför murarna knepigare. Det är inte många rekryeterare som bryr sig om vad man gör där inne på verket...

Åren går fort.

Anonym sa...

Är du inte nöjd med vad som erbjuds så bytt jobb. Svårare är det inte.

Anonym sa...

Jag tycker att ditt mail var ett bra initiativ, Jesper.

Jag arbetar liksom du på Skatteverket och gör det jag kan för att bidra till positiva förändringar i en stor organisation.

Att vilja förändra en arbetsplats till det bättre och att vilja lämna den till förmån för ett annat jobb är två olika saker. Inte att förväxla.

Jesper Svensson sa...

Anonym 20:21 - Det är en dystopisk framtidsbild du målar upp. Ska jag vara realist så tror jag att du kanske har rätt. Men man lever ju på hoppet :-)

Anonym 08:41 - Ja, att fly från ett problem är ju ofta lättare än att försöka åtgärda det. Men jag gillar utmaningar.

Anonym 15:14 - Delar din uppfattning. Tyvärr tror jag att alltför många på Skatteverket (A) inte bryr sig för att de snart ska gå i pension eller (B) inte bryr sig för att de ändå tänkt sluta så snart de för möjlighet.