2009-04-17

Inifrån Skatteverket, del CLXXIV

Jag brukar alltid spetsa öronen när jag hör medmänniskor prata om Skatteverket. Ett sådant tillfälle inträffade under kvällens vindrickande på en uteservering, när jag överhörde en diskussion som gick ungefär så här.
"Jag ringde Skatteverkets skatteinformation igår."
"Jaha?"
"Ja och då sa de att det var typ 200 före i kön. Så då lade jag på direkt, liksom."
"OK?"
"Ja men det var ju ett sånt där 071-nummer. Det skulle ju blivit skitdyrt att vänta så länge!"
Samtidigt som jag försökte hålla mig för skratt så upplyste telefonörens kompisar honom om skillnaden mellan ett dyrt 071-samtal och Skatteupplysningens kostnadsfria 0771-nummer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nja. Inte är det gratis inte, då heter det 020, fast det är inte lika dyrt som 071-nummer.

Jesper Svensson sa...

Anonym - Det är sant. 0771-numren går på lokalsamtalstaxa. Men den är mikroskopisk jämfört med 071-taxorna...