2009-04-15

Inifrån Skatteverket, del CLXXII

"Du är en fantastisk människa", sa han, mannen som jag nyss hjälpt fylla i en K6-blankett. Och så tog han mig ordentligt i hand och lämnade expeditionen med ett saligt leende på läpparna.

"Jovars, man gör så gott man kan", tänke jag, som inte haft hjärta att upplysa den lycklige mannen om att det var första gången i mitt liv jag fyllt i en K6:a.

Ty så förunderligt fungerar det på Skatteverket, att man skickar ner personal som inte kan något om taxeringsverksamheten till allmänhetens Expedition för att hjälpa allmänheten i - tja, mestadels taxeringsfrågor.

Varför? Jo för att den ordinarie personalen på Expen är på utbildning hela april, den månad de behövs som bäst för att svara på folks frågor inför deklarationsinlämningen. Det blir nog ingen guldstjärna för den planeringen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Och tyvärr förkommer det här på flera ställen i landet, och det är likadant varje år. Personal som inte jobbar med taxering tvingas hoppa in och hjälpa (eller kanske stjälpa?!) i expeditionerna och att sitta i skatte-upplysningen/svara på mailfrågor.

Och om man frågar cheferna varför de inte tar folk som jobbar med taxering i första hand så får man inte något riktigt svar... Det känns verkligen ineffektivt i mina ögon, men och andra sidan kanske effektivitet inte är ett av Skatteverkets ledord.

Men man kan ju fråga sig om vi verkligen är så hjälpsamma och pålitliga när vi inte har några riktiga kunskaper om taxering...

/ Norrlänning

Anonym sa...

Bra inlägg! Jag undrar vad myndigheten har att säga till sitt försvar? Det skulle vara intressant att se deras svar på din blogg.

/Cosmoskitten Qiami

Jesper Svensson sa...

Norrlänning - Precis. Att skyffla runt folk lite slumpmässigt är den lösning som återstår när man inte klarat av att planera verksamheten ordentligt.

Cosmoskitten Qiami - De skulle nog säga att det är ett led mot målet 2012; att alla ska vara generalister och kunna en massa om allt.

Anonym sa...

Jesper min vän, det beror ju på att Skatteverkets personal är till för att serva medborgarna. Om sedan servicen är inkompetent eller direkt felaktig är inte en fråga som diskuteras. Det viktigaste är att serva medborgarna. För vi vet väl alla att medborgare vill göra rätt för sig, det är bara det att det blir så fel ibland. Man kan ju t ex glömma att lämna kontrolluppgifter fler år bakåt i tiden, alltid lämna skattedeklarationer försent om man lämnar dem alls. Inkomstdeklaration och låga inkomster som inte ens dammråttan Doris skulle kunna leva på, allt sådant är ju bara misstag. Alla vill ju göra rätt för sig, även Wanja Lundby Wedin. Jag står i stum förundran över alla dessa klåpare till chefer,kanske främst manliga som går uppsträckta i kostym och slips och är övertygade om sin egen förträfflighet. Lika stum står jag inför alla de kärringar som "vill vara chef". Att det sedan behövs viss kommpetens för det behöver man ju inte bry sig om. Myndigheten struntar ju helt i den kravprofil som satts upp för chefsrekrytering. Då kan man ju inte begära att det ska fungera med planering på expeditionen. Personligen kommer jag väl att mäta Doris under ännu några månader, men jag känner mer och mer ätt det börjar bli dags för mig att hitta en attraktiv arbetsplats. Så kan någon annan som brinner för att jobba med service få min tjänst.