2009-03-17

Inifrån Skatteverket, del CLXV

Det är ju på Facebook det händer nuförtiden, som ni vet. Således fick jag där för ett tag sen av en bekant på Regeringskansliet veta att nämnda kansli ska byta ut sin gamla e-postklient Lotus Notes. Jubel tycks ha brutit ut bland en del användare och jag kan bara instämma. Träigare mailprogram får man leta efter.


Till min glädje ska även andra delar av statsförvaltningen, närmare bestämt Skatteverket, snart avveckla Notes.

– Vår förhoppning är att vi kan prioritera detta arbete och påbörja avvecklingen så snart som möjligt för att senast under 2011 ha avvecklat hela Notesplattformen, säger Per Henriksson på itu-staben. (Såvitt jag förstår har "itu" inget med fysisk delning att göra utan är något slags förkortning.)

Nu är det förvisso ett par år kvar till 2011 och jag kanske har fått sparken till dess. Men om LAS gör sitt jobb så är jag kvar och kommer att skicka mail som aldrig förr.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag började 2006 vid verkets huvudkontor (slutade 2008) och fick redan då veta att det skulle bli MS Outlook. Fascinerande att man kommit så långt nu att det är tidssatt. Coolt. Planeringssträckan är typ 5 år.

Tar inte fikarasten slut snart?

Jesper Svensson sa...

Fikarasten?

Thomas Adrian sa...

Tro mig, dom kommer inte kasta ut Lotus Notes. Det finns inget vettigt företag i världen som skulle byta ut världens kraftfullaste documenthanteringsprogram mot en epostklient.

Jesper Svensson sa...

Thomas Adrian - Notes är kanske ett kraftfullt dokumenthanteringsprogram. Men som mailklient suger det.