2009-03-05

Inifrån Skatteverket, del CLXIII

Idag fick jag i min hand en intern PM där man hade uttryckt sig såhär:

De här raderna hade inte förtjänat särskilt mycket uppmärksamhet om de förekommit någon annanstans än i en statlig myndighet. För företag och andra är ju säljfokus en självklarhet, ett överlevnadskriterium. Men för statliga myndigheter är det ett tecken på nytänkande.

Jag vet att det finns en del som tycker det är fel, det här med säljtänk. Vi behöver ju inte "sälja" någonting; alla är ju kunder hos oss vare sig de vill eller inte. Det ligger förstås mycket i det, men å andra sidan: Säljtänk går hand i hand med utifrån-och-in-perspektivet, dvs. att vi som handläggare tvingas fundera på hur vi bäst tillgodoser företagens behov. Om vi inte tar företagen för givna utan behandlar dem som kunder, kanske vi också inser att vi måste vårda relationen med dem. Vilket leder till nöjdare företagare, ett bättre företagarklimat och - får man hoppas - fler företag och högre tillväxt i Sverige. Så bidrar vi alla till att göra världen lite bättre. Halleluja!

1 kommentar:

Rasmus sa...

Vilken härlig "vinnarinställning"!