2009-02-03

Inifrån Skatteverket, del CLVI

Alldeles i dagarna får vi som jobbar på Skatteverket besvara en medarbetarundersökning. Undersökningen har runt 60 frågor som handlar om hur man trivs på jobbet och såna där saker. Den har säkert tagits fram av nån dyr konsultfirma så man borde kunna ställa lite krav på att frågorna är genomtänkta.

Dessvärre stötte jag på patrull redan på första frågan.


Eftersom jag har jobbat på Skatteverket i drygt två år så passar jag inte in i någon av kategorierna. Men jag kanske inte är intressant ur statistisk synpunkt?

Sen fick jag harva mig igenom en massa andra frågor som jag inte kunde svara på (det är svårt att efter en månad veta om man har förtroende för sina chefer eller inte) tills jag hamnade på den här stolpskottsfrågan.


Eftersom e-post av sexuell karaktär i stort sett dagligen strömmar in i min inbox (idag fick jag t.ex. ta emot ett stort antal mail som avhandlade frågan om en man har rätt att förvänta sig oxfilé och en avsugning den 16 mars) så svarade jag naturligtvis "ja" på alternativ b.

Då kommer jag till fråga 49b där jag förväntas besvara "Vad handlar kränkningen om?". Förlåt, har jag någonstans påstått att jag känner mig kränkt? Fråga 49 är uppenbarligen utformad med utgångspunkt i att "e-post eller bilder av sexuell karaktär" per definition är kränkande. Men så är det ju inte. Jag tror det beror på att somliga medarbetare har humor.

I grund och botten är det naturligtvis bra att Skatteverket försöker ta reda på vad vi "på golvet" tycker och tänker. Men då måste man ju för guds skull ställa frågor som går att besvara utan att respondenterna leds in i märkliga återvändsgränder.

Hoppas Skatteverket får en ordentlig rabatt från konsultfirman.

4 kommentarer:

vr sa...

Ja, det var en riktig kuggfråga. 49 b gjorde ju att man backade tillbaka och svarade "Nej" på den frågan. Jag har inte heller känt mig särskilt kränkt av de små mailen som strömmar in ibland.

Anonym sa...

Ursäkta en oiniterad.
Vad händer den 16 mars?

Mvh
karnivor

Anonym sa...

Aha, jag skulle ha googlat innan jag frågade kanske. Nu är det inskrivet i min kalender i alla fall.

Tack för tipset.

Mvh
K

Jesper Svensson sa...

Karnivor - 14 mars ska det såklart vara. Fel av mig.