2008-12-30

Inifrån Skatteverket, del CXLVIII

Under mellandagarna har det inte direkt varit full fart på jobbet. Idag fyllde jag ut dötiden genom att utnyttja min friskvårdstimme och gå och träna. Eftersom mina vänner bestämt sig för att vi ska besöka Vårgårdas badhus på nyårsdagen blev det en riktig turkträning. Men magrutorna lyser ändå med sin frånvaro.

I början av nästa år ska hela Skatteverket i Stockholm omorganiseras. Folk flyttar hit och dit, får nya rum, kollegor, chefer och hej och hå. Vid lunchbordet fick jag således frågan från Tant 1:
- Jaha, vem blir din nya chef då?
Jag: - XX.
Tant 1: - Haha, jaså den lille sprätten (paus) Ja men ni passar nog bra ihop.
Tant 2: - Eh, ja ni är ju båda... långa och gängliga och så, alltså.

Snart är det 2009. Nytt år, nya tanter.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Är "tant" en ålder eller ett tillstånd, typ: +40=tant?

gott nytt republikanskt år!
Tanten

Anonym sa...

Vilken skräll att det blir ännu en omorganisation på Verket...:) Verkets omorganisationer är en följetong som återkommer i det närmaste varje år. Kanske man någon gång kunde tänka efter lite extra, så att man slipper ytterligare en omorganisation året därpå. Fast då kanske alla chefer skulle få svårt att hålla sig sysselsatta...

/The artist formerly known as taxman

Anonym sa...

Varför har du inte skrivit något om vår säkerhetschefs säkerhetshybris. Bl.a. har man inhandlat en programvara som kostar nästan en mille. Denna programvara ska undersöka medarbetarna in på bara navelludden. Vidare har han ju fått Stasiandan att sprida sig inom verket genom sina nya möjligheter att göra anonyma anmälningar. Känns ju jävligt roligt med tanke på att en del personer som man fattat beslut mot kan hysa en del aversioner mot en. Ett samtal till säkerhetschefen ordnar hämden garanterat. Jag har hört att XX tar emot mutor, anlitar svart städhjälp etc. Sedan är säkerhetschefen där med navelluddsprogrammet och kollar. Oavsett att det bara är rent skitsnack för man vet ju aldrig. Skitkul!!!!

Herrljunga sa...

Vad gör du i Vårgårda? Är du från trakterna?

Jesper Svensson sa...

Tanten - Tant är mer en attityd än en åldersrelaterad egenskap. För en mer omfattande utredning, se del XXV.

Anonym - Det är väl inte särskilt anmärkningsvärt att en arbetsgivare har koll på vad de anställda gör i sina datorer. Och snacket om angiverisystem tycker jag är lite överdrivet, det känns rätt självklart att man ska berätta om man upptäckt att nån kollega håller på med olagligheter.

Herrljunga - Jag firade nyår i Vårgårda. I övrigt har jag ingen anknytning dit.

Anonym sa...

Se upp med var och hur länge du surfar i framtiden då Jesper. För bli inte förvånad om någon av de gamla "tanterna" får för sig att anmäla dig till internkontrollen. Jag trodde att du stod för samma folkpartistiska ideal som Birgitta Ohlsson. Men så verkar ju inte vara fallet. Har du någon som helst susning om vilken integritetskränkning som detta kan innebära?

Anonym sa...

Djävla skitblogg!

it-tekniker sa...

Anonym - jag kommer träffa säkerhetschefen på AD förhopningsviss. Han och tillsammans med sina kompisar hittade på att jag har saboterad it-systemet.
Det var verkligen ett fegt aktion.

Jesper Svensson sa...

Anonym 15:30 - På vilket vis står mina ideal i motsatsförhållande till Birgitta Ohlssons, menar du? Att en arbetsgivare vill ha kontroll över hur hans/hennes egendom används går inte att jämföra med att staten vill sprätta upp och skanna all vår elektroniska korrespondens.

Anonym 01:05 - Jävla skitkommentar!

It-tekniker - Det ska bli spännande att se hur det går i AD. Om allt visar sig vara hittepå så är det ju en präktig skandal under uppsegling.

it-tekniker sa...

vad tror Ni kommer att hända?
Fundera någa, varför flera chefer samtidigt gick ut till massmedia och hittade på att nätövervakning var saboterat och det har kostad de miljontals kronor att reparera systemet och 10 års utvecklingsarbete är borta och går inte att återskapa.
vilket skämt.
De kräver 500 000 kr från mig för att de har anlitad konsulter och det har tagit 260 timmar att installera om ett system som fungerade.
Jag installerade om hela systemet på 4 timmar ensam.
Det finns ingen kopling mella de filerna jag flyttade och det system som de påstor att saboterad.
Filerna var extra filer och jag sakapade de som test. Nätövervakningssytemet är oberoende av flyttade filer och är extra filer.
Det här kommer inte vara lätt för AD att forstå och det är det de har lurat andra med. En tekniker begriper omedlbart vilken tabba de har gjort.
Skatteverket har anlitad samma
konsulter som jag kritiserade. samma konsulter tar fram incidentraport åt skatteverket.
samma konsulter som jobbade och har jobbat på skatteverket i flera år. "oberoende konsulter".
läs vad konsulten skrev om mig. alltså samma konsulter som tog mina tekniska lösningar och skrev sitt namn och lämnade till cheferna att det var deras jobb. http://blog.balp.nu/2007/08/skatteverket-vs-utvecklare-updaterad/
Skatteverket har samlat 14 vitne som ska vitna mot mig.
vilka är vitne? vad har de med filflytten att göra?
En av cheferna på skatteverket skrev flera mail till samtliga chefer på sktteverket och kritiserade öppet hur de har hanterad mitt case i tysthet.
Han skrev och beskrev hur cheferna har sabbat andra jobb och kostad skattebetalrana miljoner.
Ingen agerade och istället blev han tystad.

De hade flera jurister och all bevis då när de avskedade mig och nu anlitar de en xtern advokat att hjälpa de att sätta ditt mig.
Mina vitne vågar inte vitna längre, gissa varför?
kolla vem är de chefer som ska vitna mot mig. samma kompisar som jobbade utanför skatteverket tidigare eller var klasskamrater.
om någon intresserade kan jag visa både i bild och med text på hur de har hanterat mitt fall. Det här handlar inte om staten. Det handlar om personlig vändetta.

De har skrivit själva att systemet var intakt och anledning att de installerade om systemet var att de viste inte vad jag hade gjort tidigare och därför rekomenderar konsulterna ny installation.
I en annan underlag skriver sktteverket allt man gör kan spelas som en video fil och kan kontrolleras.
Detta finns skrivit och offentlig på skatteverket.

Jag be Er inte domma min dålig svnska, istället egna tid åt vad igentligen har hänt.
Jag önska mig en rättvis rättegång
utan rädda vitne eller vänskapskrets. Jag önskar att många tekniker oberoende tekniker och folk med civilkurage blir inblandade och tar fram fakta om händelsen och göra detta lätt för AD att dömma situationen.


Hälsningar
it-tekniker

Anonym sa...

It-tekniker:
Jag förstår att du är upprörd, men det börjar bli lite tröttsamt att du ständigt kapar den här bloggen för att trumpeta ut hur illa behandlad du har blivit.

Anonym sa...

Man skall tydligen som kollega se upp i Jesper Svenssons sällskap. "Olagligheter" sker ständigt i verksamheten, och då inte minst brotten mot de sanslösa sekretessreglerna. Känner ingen som klarat att till hundra procent följa sekretessbestämmelserna i kontakten med allmänheten vilket gör närvaron av rättrådiga angivare synnerligen obehaglig.

Jesper Svensson sa...

Anonym 17:59 - Ja, eller så använder man sitt omdöme. Det är väl ingen hemlighet att Skatteverkets personal dagligen och stundligen bryter mot olika sekretess- och förfaranderegler.
Ibland sker det medvetet för att göra handläggningen smidigare för såväl oss som företagen, ibland sker det omedvetet, vilket knappast är förvånande med tanke på den regeldjungel som omger oss. Oavsett vilket är uppsåtet ofta gott, tror jag.

Det faller - hoppas jag - på sin egen orimlighet att någon skulle anmäla en kollega i en sådan situation. Om man däremot upptäcker att någon med ont uppsåt missbrukar sin ställning, ja då är det väl inte orimligt att berätta det för vederbörandes chef?

Ärligt talat så begriper jag inte varför den här diskussionen är så jäkla känslig. Vad är ni rädda för?