2008-12-16

Inifrån Skatteverket, del CXLVII

Att döma av rubriken på den här intranät-artikeln skulle man kunna tro att Skatteverkets jultomte förutsätter att personalen hade låga förväntningar på årets julklapp.

Nyfikna skattebetalare undrar förstås vad deras skattepengar använts till i år. Jo det ska jag berätta. I år höll Mats Sjöstrand ovanligt hårt i plånboken- julklappen till personalen bestod nämligen i fyra pocketböcker. Man fick faktiskt välja själv, i ett urval huvudsakligen bestående av lättkokta deckare, chic-lits och feelgood-böcker. (Urvalet var väl målgruppsanpassat till en arbetsplats som domineras av medelålders kvinnor.)

Fyra pocketböcker per skaft är ingen anmärkningsvärd utgift, men det känns såklart helt rimligt så här i kristider. Dessutom är det ett otroligt fiffigt sätt att hjälpa personalen att lösa sina egna julklappsbekymmer - en bok till mamma, en bok till pappa och en bok till lilla Vicke Vire. Klart!

8 kommentarer:

Babben sa...

Och med det sagt behöver inte jag lura mer på vad som väntar mig i julklappsäcken...

Linda D sa...

Du gubben, sjalv fick jag en flaska vin. De va over sedan invigningen har i varas, ar fan inte utan att man kanner sig uppskattad :)
Ses snart hoppas jag

Kram

Anonym sa...

Var väl en god tanke och en bra julklapp, bättre än någon potta till ljuslykta-men urvalet! Herregud, urvalet!

vr sa...

Måste säga att jag tycker i alla fall det är bättre än att ge bort pengarna, som ju har debatterats vilt av sådana som aldrig kan vara nöjda...

Det är märkligt hur vissa aldrig kan vara nöjda, och ständigt är av åsikten att allt som arbetsgivaren gör automatiskt är fel.

Kan mycket väl tänka mig att samma personer hade klagat och gnällt om att vi borde kunna få böcker istället, om arbetsgivaren hade valt att ge bort pengarna till välgörande ändamål...

Anonym sa...

Martin sa... själv fick man ingenting.. får hoppas att tomten tycker att man är snällare nästa år

Anonym sa...

Din grishund, jag är ju ledig så nu avslöjade du julklappen för mig!

Min frus arbetsgivare gav bort pengarna till välgörande ändamål. Jäkla grisar! Som tur är bjuder de alla anställda och deras familjer till en maffig julgransplundring på Skansen with all the trimmings. Lite svennigt och idyllvarning, men det är ju julen vi talar om.

/SkatteFredrik

Anonym sa...

Med tanke på beskrivningen av de fantasilösa böckerna så misstänker jag att Det Kära Gamla Verket handlat av ett stort förlag med dominerande ställning på marknaden.

Skulle det inte varit roligare att gynna ett mindre underdogförlag som typ Vertigo? Kunde dessutom vara bra för tanterna att läsa lite Klitty-deckare, de Sade-romantik, norrländsk nazi-nekrofili och lite allmänt snusk och äckel.

Eller något framstående serieförlag. Jag är trött på att tanterna tror att jag läser serietidningar för barn när jag varit och handlat på lunchen. OM de läste Nina Hemmingson, Åsa Grennvall eller en bra Hans Lindström så skulle de fan inte kunna sova på en vecka efteråt.


/Skattefredrik

Jesper Svensson sa...

SkatteFredrik - ledsen om jag förstört julen för dig. Eller förresten, det är jag inte alls. Du går ju hemma och lökar på skattebetalarnas bekostnad så dig är det inte ett dugg synd om.

Jag fick förresten mina julklappsböcker i mellandagarna. Tror det blir rätt bra läsning, trots avsaknaden av nazi-nekrofili.