2008-10-13

Inifrån Skatteverket, del CXXXVII

Häromdagen fick jag ett brev från Skatteverket. Ett tjockt brev. Givetvis blev jag alldeles kallsvettig. Brev från Skatteverket borde inte ha den effekten på mig, men så var det i alla fall.

Nu visade sig ångestattacken lyckligtvis vara obefogad. Det var bara jämkningsblanketten (vi överbelånade bostadsrättsinnehavare i Stockholm måste ju jämka ner skatten för att inte behöva flytta till nån ännu mer avlägsen förort). Jämka kan man numera göra via internet, och eftersom allt ska göras på internet nu för tiden så kände jag att det var min statstjänstemannaplikt att även jämka på internet. För detta fordras en e-legitimation. En sådan har jag haft en gång i tiden (jag lämnade ju inkomstdeklarationen via nätet, gubevars), men när jag nu skulle jämka så var den plötsligt puts väck.

Var alltså tvungen att logga in i min internetbank och skaffa en ny. Vilket skulle gå smidigt, trodde jag. Men icke sa Nicke. Det tog femton minuter och ett samtal till bankens helpdesk innan jag fick skiten att funka. Att fylla i pappersblanketten och stoppa i ett kuvert hade tagit max en minut, men vad gör man inte för att Stor-Mats ska bli nöjd? Dessutom sparade jag ju en femma i porto.

Inga kommentarer: