2008-10-21

Inifrån Skatteverket, del CXXXIX

Skatteverket i Stockholm arbetar för närvarande febrilt med en stor omorganisation. Detta kommer innebära att medarbetare skyfflas runt lite hit och dit, och att även en del chefer byts ut.

På intranätet har det fortlöpande rapporterats om det här arbetet, och i mitten av maj fick vi veta att Skatteverket gått ut med platsannonser för de nya kontorschefsjobben (tolv stycken) i hela riket. "Kontorschefer söks även utanför verket" var rubriken på artikeln.

Senare fick vi veta att 136 personer sökt jobben, varav 60 bedömts som behöriga. Av dessa var 36 interna och 24 externa. 60-40, alltså. För den som tror att Skatteverket, för övrigt i likhet med de flesta andra organisationer, skulle må bra av lite nytänk och fräscha idéer var dessa siffror hoppingivande - en 60-40-balans mellan internt och externt rekryterade chefer kändes tilltalande.

Men sen hände något. I slutet av juni tillkännagavs de nya cheferna. Av dessa var elva interna rekryteringar, en (1) hämtades "externt" (Försäkringskassan!).

Tolv fördömda män är en filmtitel, som helt saknar
relevans i detta sammanhang.


Man undrar ju vad det här beror på. Jag har ett antal teorier.

A. Externa sökande hoppar av när de får reda på villkoren.
B. Den externa rekryteringen var bara ett spel för gallerierna. I själva verket vill man inte ha in folk utifrån på grund av risken att de tillför nya perspektiv.
C. Skatteverket är angeläget om att en av de få karriärvägar som finns ska vara reserverad för "egna produkter".
D. Att vara chef inom Skatteverket fordrar en sådan exceptionell kompetens som enbart kan förvärvas efter ett halvt yrkesliv i myndigheten. De externa sökandena hade helt enkelt inte what it takes.

Kanske finns det andra skäl till varför 60-40 vändes till 11-(1). Min fantasi är emellertid slut. Kommentarsfältet är dock öppet för den som känner sig hågad.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Inavel, suck.

Dock inget man efter ett par år i verket och än fler i offentlig sektor blir förvånad över. Likadant överallt. Ibland lurar jag mig själv genom att tro att just som du uttryckte det; "många externa kandidater har inte vad som krävs". - Men det stämmer självklart inte! Det är istället personalpolitiken det är fel på. Man har inte lyckats efterleva de objektiva kravprofilerna på chefsnivåerna och framförallt inte lyckats ta fram ett sätt att introducera och överföra "myndighetstänket" (rutiner, synsätt, formalia, osv) till externa sökanden från näringslivet. Och då skiter man hellre i att ta in någon från det läskiga näringslivet.

Du har gjort en bra lista som jag gärna kompletterar med andra skäl som jag haft förmånen att uppleva:

- Den externa chefskandidaten från näringslivet bedöms inte kunna tas emot väl av det torra myndighetsfolket, varför denne inte anses lämplig...

- Den externa kandidaten från näringslivet har ju haft fokus på vinster, vilket kan anses vara olämpligt om man ska arbeta i en myndighet som ju inte drivs i vinstintresse...

- Den externa kandidaten från näringslivet bedöms, efter en nogrann urvalsprocedur, ha andra erfarenheter än de önskvärda (vilket ju borde kunnat uttydas i CV:t innan man kallar till intervjuer?)...

- Den externa kandidaten från näringslivet bedöms, efter att ha resonerat om sina värderingar, ha en tydlig politisk färg åt det blå hållet vilket ju inte övernesstämmer med den myndighetskorrekta röda färgen...

- Den externa kandidaten från näringslivet bedöms ha svärtolkade erfarenheter såsom t.ex. utlandsstationering (varför fick han inte stanna kvar i Sverige för?)...

- Den externa kandidaten från näringslivet bedöms ha/har haft svårtolkad titulatur. Det kan kanske vara svårt att associera till Assistant Manager, CFO, Senior Consultant och sånt, om man är uppvuxen med titlar som Utredare, Handläggare, Intendent och Kronoassistent, för att nämna några av våra härligt "tydliga" titlar.

Som sagt... Suck.
Jag ger upp.

Anonym sa...

Gud vad du har en bra blogg.
Kan bara hålla med om det mesta.

Har själv haft en externt rekryterad kontorschef. Han höll 1,5 år. Katastrof. Rekryterad av nåt fint rekryteringsbolag och vår kontorsledning och reg.chef.

Det krävs en hel del av folk utifrån att sätta sig in i statliga regler och formalia. Och vill man inte så funkar det inte alls.

Men man kanske sparar lite pengar... Nu har vi ju anställningsstopp å det även om vi så bara är en kvar på sektionen.

Anonym sa...

Välkännt att skatteverket ogillar externt rekryterad personal. Vare sig det gäller handläggare, processförare eller chefer. Helst skall man ha börjat på verket direkt efter grundskolan och inte ha några akademiska poäng och enbart ha internutbildats. Ju mer extern rekrytering dessto bättre. Kanske det då kunde bli ett slut på all nepotismen inom myndigheten.

Anonym sa...

"nepotismen inom myndigheten"...

Du måste åsyfta fru sjöstrand som oxå jobbar inom verket?

Eller åsyftar du regionschefen vars dotter som ju sedermera blev verkets utvecklingsdirektör?

Eller åsyftar du regionkronodirektören och den adminstrativa chefen som satt i samma ledningsgrupp?

Eller åsyftar du kontorschefen på VE vars man sitter i ledningen för Kronofogden?

Eller menar du... Ja listan tar tyvärr inte slut där - bara min ork att författa fler rader i ämnet.

/Från missnöjd fd. utvecklare som ville uppåt men slog i det rasisitiska glastaket