2008-08-31

Inifrån Skatteverket, del CXXXI

Läste härförleden en artikel om att e-posten har blivit ett stressmoment på arbetsplatserna. På Volvo PV har dom till och med skickat iväg tjänstemännen på kurs för att de ska lära sig hantera e-posten. Till en kostnad av 37 miljoner kronor. Man har till och med särskilda e-postcoacher som stöttar kollegorna i effektivare e-postanvändning.

- Förutom mängden mejl är det många som upplever problem med att mejlen kommer till fel person, för många reklammejl och interna informationsmejl som sänds till alla och inte bara de berörda, säger Helén Vedle, som jobbar med stresshantering.

Jag bestämde mig för att göra lite forskning på min egen inkorg. För att se om jag var ett potentiellt offer för e-poststressen. Jag valde fredagen den 22 augusti som försöksdag. Det kanske var ett dåligt datum eftersom verksamheten inte riktigt kommit igång efter semestern. Men det här är i alla fall resultatet.
07:14
E-post från kollega som säljer trisslotter åt sitt fotbollslag.

07:44
Tips från kompis om sajt med tusentals tidskrifter gratis i fulltext.

08:09
Massmail från kollega om schemaförändring i telefonjouren.

08:24
Mailsvar från kollega om en konstig formulering i en text om bokföring på Skatteverkets hemsida.

08:27
Tillägg till mailsvaret 08:24.

11:34
Massmail från kollega angående vad han fick i födelsedagspresent.

11:55
Massmail från kollega angående hans frus klädval.

12:07
Mail från kommunikationsdirektören angående återkoppling på en intranätartikel.

12:51
Svar på föregående massmail från kollega.

12:58
Svar på föregående massmail från kollega.

14:04
Massmail om höstens träningsschema.

14:21
Massmail om att nybliven mamma kommer på bebisbesök.

15:02
Mail från kollega som ville tacka för hjälpen.

15:18
Mail från kollega med lite frågor om ett överklagat ärende.
Av det här drar jag två slutsatser. 1. Få mail är jobbrelaterade. 2. På fredagar efter kl. 15 händer det inte mycket på verket.

Förresten, jag drar tre slutsatser: 3. Om 14 mail om dagen är representativt så tror jag inte att jag ligger i riskzonen för e-poststress. Och därmed tycker jag att man kan säga att jag hjälper Skatteverket att spara ungefär 37 miljoner.

Inga kommentarer: