2008-05-05

Inifrån Skatteverket, del CXVI

Så här i deklarationstider förtjänar denna vanskötta blogg ytterligare ett inlägg.

När man jobbar på Skatteverket tror alla att det är extra hektiskt vid tiden för inkomstdeklarationens avlämnande (ni som är sent ute har en dryg timme på er). Så är kanske fallet för taxerarna. Vi som jobbar med periodkontroll tuffar på i samma lunk. Så den strida strömmen av deklaranter som köade sig fram till Skatteverkets deklarationsinlämning idag påverkade således inte min stressnivå nämnvärt.

Nu är det ju högst omodernt att ta sin deklaration i handen och traska in till Skatteverket med den. Deklarera gör moderna människor på nätet. I nuläget finns det drygt 3,4 miljoner moderna människor i Sverige, enligt Skatteverkets hemsida. Och jag har gjort vad jag kunnat för att bidra till moderniteten. Min inneboende har jag hotat slänga ut på gatan om han inte e-deklarerar. En annan kompis har jag lovat bjuda på en drink i valfri kulör om han e-deklarerar. Metoderna varierar men ändamålet är konstant.

Min mission för e-deklaration beror inte i första hand på att min arbetsgivare påbjuder det (även om jag, som den lojale statens tjänare jag är, naturligtvis böjer mig för Mats Sjöstrands edikt) - nej, det hänger snarare samman med att jag tycker att e-deklaration är ett särdeles förnämligt sätt att hushålla med skattepengar (färre pappersdeklarationer = mindre manuell hantering = mindre personal behövs).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Förhoppningsvis leder ditt resonemang till att de med mer kvalificerade arbetsuppgifter på skatteverket får mer marknadsmässiga löner. Skoj att se ett nytt inlägg "inifrån skatteverket". Var ett tag sedan nu.

Petter Envall sa...

Jag måste instämma med föregående talare, skärpning krävs vad gäller uppdateringsfrekvensen på denna blogg! Så sällan som du skriver skulle man ju kunna förledas att tro att du jobbar inom den privata sektorn!;)

By the way så sms-deklarerade jag i år!:)

VR sa...

Håller fullkomligt med föregående talare. Det är alltid lika roligt att läsa dina reflektioner...

För övrigt känns det idag lite som på nyårsdagen. Festen är över och allt det roliga är slut. All förväntan som man har byggt upp under några veckors tid tog slut igår klockan 23.59. Inga fler INK:ar att samla in för det här året...