2008-03-07

Inifrån Skatteverket, del CVI

En sen lunch kan vara ett utmärkt tillfälle att göra socialantropologiska iakttagelser. Det fick jag erfara häromdan.

Klockan 14.00 börjar tantrusningen mot kaffemaskinen. Då är det nämligen dags för eftermiddagsfikat. När de kommit in i lunchrummet för att trycka fram lite blask ur automaten, och får syn på en ensam medarbetare (i det här fallet jag) som sitter mol allena och tuggar i sig överkokt spagetti och kremerade köttbullar, ja då fäller de alla samma kommentar. PRECIS SAMMA KOMMENTAR!

"Jasså, sen lunch idag?"

Femton tanter som, oberoende av varandra, i samma situation säger exakt samma sak. Styrkan i samhällets sociala koder är påtaglig, och tydligare än såhär kan det väl knappast illustreras.

5 kommentarer:

Jimmy sa...

Läskigt! Det var exakt samma när jag jobbade som utredare på Stockholms universitet. They are everywhere...

Anonym sa...

Hej Jesper!
Har du bara kvinnliga kollegor, eller benämner du alla dina arbetskamrater för "tanter"? För inte kan det väl vara så att manliga kollegor "farbröder" skulle sagt något annat till dig vid din sena lunch. Det är väl en ganska vanlig artig social kommentar när någon äter en sen lunch. Och du, om du trycker två gånger på kaffeknappen så blir kaffeblasket faktiskt rätt okej. Hälsningar
Kvinnlig kollega på annan enhet

Anonym sa...

En mer jämn könsfördelning på verket hade inte skadat. Om männen åtminstone utgjorde 40% så att det blev lite mer balans i verksamheten. När kommer förslag om att kvotera in män i skatteverket på grund av under representation. Varannan herrarnas vore kanske ett förslag att grunna på?

Jesper Svensson sa...

Kvinnlig kollega - "Tant" är för mig en kvinnlig kollega. Dock kan, i vissa svepande generaliserande sammanhang, även en och annan gubbe komma att omfattas av begreppet eftersom de är så försvinnande få. Just i det här fallet tror jag dock att samtliga kommentatörer var tanter.

Att "jaså, sen lunch?" är en ganska vanlig social kommentar är uppenbart. Det var ju det hela inlägget handlade om.

Anonym - Jag tror till och med att jämnare könsfördelning finns med som mål i nåt slags personalpolicy på Verket. Jag använde det i alla fall som argument för att jag ska få högre lön :-)

Anonym sa...

Jag älskar dig Jesper :) Känner igen mig i din beskrivning.

Kille anställd på Kronofogden