2008-03-06

Inifrån Skatteverket, del CV

Någonting är i görningen på Skatteverket. Det blev uppenbart idag. I en artikel på intranätet kungjordes följande:
It- och utvecklingsstaben vid Skatteverkets huvudkontor har slagits ihop till en gemensam stab.
– Det känns naturligt att vi nu arbetar tillsammans kring it- och utvecklingsfrågor, säger en entusiastisk Lena Tollerz Törn, som utsetts till CIO (Chief Information Officer).
CIO!? Titelsjukan har tydligen nått även Skatteverket. Jag gissar att Stor-Mats längtar efter att få kalla sig CEO innan det är dags för pension. Katrin W-P kanske får bli COO. Och så ska vi väl kunna vaska fram en CTO och en CFO också? Undrar vad vi handläggare kommer att förvandlas till.

7 kommentarer:

Martin sa...

Du får satsa på CVO - Chief Visionary Officer. Låter fint, va?

Petter Envall sa...

Inte helt oväntat kanske men jag välkomnar med öppna armar "titelsjukan". Den internationella företagsnomenklaturen är ljusår bättre än den svenska!! Jag kan ju fan inte ens förklara vad jag jobbar med utan att använda engelska uttryck, något som säger en hel del om svenskans tillkortakommanden i det här avseendet!

Anonym sa...

Tyvärr hade du fel 07-03-21 när du skrev att titelsjukan (som du kallar det) inte drabbat Skatteverket. Redan då användes CIO som beteckning på dåvarande chefen för IT-staben.

Gunnar sa...

SAO kan du nog kalla dig. Senior Administrative Officer som betyder Byrådirektör på svenska.

Jesper Svensson sa...

Martin - Ja det lät fint. Och så ska jag sitta i ett kontor med utsikt mot vattnet, röka vattenpipa och visionera hela dagarna.

Petter - Du skulle ju kunna prova att säga att du jobbar med strategisk affärsutveckling. Blanda inte ihop svenskans tillkortakommanden med dina egna ;-)

Anonym - Detta gör ju det hela ännu mer intressant. Det finns alltså en befattningshavare på Verket som har en titelsjuk titel. Jag blir så nyfiken på varför. Herregud, vi har ju en massa språkvårdsmänniskor, kunde inte de komma på en svensk översättning på CIO? Eller tyckte CIO:n inte det var coolt nog?

Gunnar - Senior Administrative Officer vore kanske att ta i. Men JAO skulle jag ju kunna bli. Och då har vi plötsligt en karriärstege på Verket. Otroligt smart. De nyanställda blir JAO, efter ett par års erfarenhet blir man SAO. Om man är musikalisk blir man BAO.

Anonym sa...

Varför är det titelsjukt? Fördelen med att kalla en CIO för CIO är att man vet att det är en CIO och inte en IT-chef (t ex).

Anonym sa...

Hahahahaha, jag vet att det här är en skitgammal post... men jag skrattade så ramlade av stolen när jag läste det sista inlägget.