2007-12-09

Inifrån Skatteverket, del LXXXIII

Dagens SvD skriver om en företaget Workzones undersökning Företagarbarometern. Där konstateras bl.a. att fem av tio företag i den privata sektorn regelbundet förbättrar kontorsmiljön. Motsvarande siffra för den offentliga sektorn är bara tre av tio.

Samtidigt svarar 73 procent av de tillfrågade i den offentliga sektorn ja på frågan Tror du att förbättringar av kontorsmiljön skulle bidra till ökad effektivitet bland medarbetarna?.

Kontorsmiljön på Skatteverket uppfyller, tyvärr, varje fördom man kan ha om hur det ser ut på en myndighet. Det mest neutrala man kan säga är nog att kontorets interiör motsvaras väl av dess exteriör.
Exteriör.

Vill man gå in på detaljer kan man nämna de långa, mörka korridorerna, de gråmulna, allestädes närvarande linoleumgolven, de fönsterlösa lunchrummen, mötesrummen som möblerades på 80-talet och saknar såväl ventilation som dagsljus, toaletterna med sina trista plastgolv, de inrökta entréerna... Listan kan göras rätt lång.

Jag tycker det är svårt att bedöma vilken påverkan en tilltalande kontorsmiljö har på effektiviteten. Det är ju inte så att man sitter och segar med sina beslut på grund av de fula spikhålen i väggen eller den trasiga skrivbordslådan. Däremot är jag övertygad om att en modern, fräsch och välplanerad kontorsmiljö bidrar till ökad trivsel, bättre humör och i bästa fall en känsla av ökad stolthet över, och identifikation med, den egna arbetsplatsen.

För det hade onekligen varit roligare att kunna skriva om hur schysst det är på Skatteverket, med ljusa och fräscha lokaler, intelligenta kontorslandskap, snygga möbler och grymma Super-Turbo kaffemaskiner med alla finesser.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej håller med dig om mycket i arbetsmiljön men ej i frågan om kontorslandskap.

Föredrar helt klart eget arbetsrum. Kontorslandskap gör en helt seg och trött då det tar så mycket energi att blockera ut alla störande sidoljud.

M v h

Kollega på FE 4

Anonym sa...

citerar dig: "...med ljusa och fräscha lokaler, intelligenta kontorslandskap, snygga möbler och grymma Super-Turbo kaffemaskiner med alla finesser."

Har du varit in i Fatburen?
* ljusa o fräscha lokaler - ja!
* snygga möbler - helt ok!
* kaffemaskiner - finns ju en del att önska (gäller hela Verket)...

åsså sist:
* intelligenta kontorslandskap - NEJ till landskap öht!!! VÄLKOMMEN på ett studiebesök i "trälhavet"!!! Dvs det största landskapet längst ner i bågen! Sitt en dag där så kommer du att längta efter "spikhålen".

Alltså, sitta och lyssna på någon som har jouren (nej de har inte eget rum) ett par timmar, kvinnan med genomskärande rösten som bara "älskar" att höra sin egen röst, kopiatorerna, den o den som ringer än hit än dit... Hjärnan får "over-load" av mindre!

Du får MYCKET gärna byta plats med mig! Skulle SÅ uppskatta eget rum att jag inte skulle bry mig DET MINSTA över de sk brister du räknar upp!

// kollega xy

Jesper Svensson sa...

Kollega XY - Jag vet att Fatburen är fräschare men jag jobbar ju inne på VG5 och kan bara skriva om mina erfarenheter därifrån.

Kollega XY och Kollega på FE 4 - Det här med kontorslandskap är en intressant fråga. Så fort man börjar prata om landskap så får folk precis samma reaktioner som ni. Motståndet verkar vara kompakt.

Jag tror att det mest beror på att landskapen på Skatteverket inte är särskilt bra. Har inte sett så mycket av Fatburens landskap, men landskapen på VG5 är hemska, där sitter dom verkligen som packade sillar.

Jag gillar landskap. Men det förutsätter såklart att landskapen är intelligent utformade så att buller och ljud dämpas maximalt. Och så förutsätter det förstås att folk fattar att man måste bete sig lite annorlunda i ett landskap, även om man är väldigt förtjust i sin egen röst.

Micke Olofsson sa...

Tror att de flesta som är emot landskap är sådana som är vana vid egna rum. Själv har jag alltid suttit i landskap under min tid på Skatteverket och tycker det är kanon. Sedan beror det ju också enormt mycket på vad man har för arbetsuppgifter osv.

Anonym sa...

Jag är definitivt inte van vid eget rum, men den korta tid jag hade det så visst - det ÄR bättre!

Jag TRODDE att jag var rätt bra på att sitta i landskap, dvs har alltid varit bra på att "stänga ute ljud" - men här är det stört omöjligt! Och JA - vi har MÅNGA GÅNGER föreslagit bullerdämpande åtgärder! Vad tror ni händer, jo en "utredning" startar som sen rinner ut i sanden...

Välkommen på besök!
// kollega xy