2007-12-07

Inifrån Skatteverket, del LXXXI

I en artikel på intranätet avslöjas att medlemmarna i ST kan räkna med en liten julbonus på ungefär 3 500 kronor i år, som ett reslutat av löneförhandlingarna.

Som icke-ST-medlem kan man då lätt bli lite avis och tycka att det var väl värst vad dom ska ha det bra. Men Sacoförbunden i staten (Saco-S) har en förklaring som känns rätt rimlig. Den går ut på att engångsutbetalningar inte är ett bra sätt och inte gynnar de anställda.

Detta beror dels på att Saco-S strävar efter en lönesättning där lönen sätts så nära individen som möjligt, t.ex. genom lönesättande samtal. När alla får samma engångsbelopp oavsett månadslön får en person med lägre lön en högre procentandel än en som har högre lön från början. Någon "individuell" lönesättning är det inte frågan om. Det som är än mer viktigt är att engångspåslaget plockar ifrån det totala löneutrymmet; om "lönepotten" är t.ex. 1 000 000 kr till 1 000 pers och man bestämmer att var och en får ett engångsbelopp om 200 kr så blir det bara 800 000 kr kvar att fördela individuellt som det riktiga lönepåslaget. Man får då ett lägre påslag på sin lön, vilket man ska ha till nästa lönerevision och som ligger till grund för den. Nettot blir därmed att man inte höjer löneläget så mycket som man kunde gjort.

Det verkar onekligen som att ST och Saco-S svarar olika på frågan om det är bättre med en tia i handen än en fågel i skogen (eller hur man säger).

Om man vill spetsa till resonemanget lite (och det vill man ju) så verkar det som att ST prioriterar att förhandla så att det gagnar organisationen, medan Saco-S satsar på att gynna medlemmarna.

Jag menar, det är förstås en oerhört tacksam uppgift för ST-representanten att gå ut till sina medlemmar och berätta att de får några tusen i julbonus, allt medan Saco-medlemmarna avundsjukt får titta på. Varje fackorganisation måste ju värva medlemmar, och om man kan få ett ST-medlemskap att framstå som vip-kort till jultomten så är det klart att en och annan skriver in sig.

Själv håller jag tummarna för att Saco-varianten håller i längden. Den känns mer seriös.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag trodde inte att du var med i facket överhuvudtaget. Jag har för mig att Skatteverkets anställda som inte är fackanslutna har STs avtal. Då kanske du får en liten julbonus trots allt. God Jul!

Jesper Svensson sa...

Anonymous - Jag tror inte jag är med i facket men jag är inte helt säker. Om jag är med är jag i så fall med i Jusek. Och då får jag ingen julbonus.

it-tekniker sa...

Vad säger ledningen om detta, googla till:
http://www.realtid.se/ArticlePages/200711/22/20071122154934_Realtid323/20071122154934_Realtid323.dbp.asp?sAction=lk#k1

Mathias Westerberg sa...

Intressant inlägg Jesper ! Man kan verkligen fundera på om ett engångsbelopp till ST:s medlemmar är ett sätt för fackförbundet att visa att det lönar sig att vara med i ST eller om det är som du misstänker en kollektivt lönepåslag som inte har något med individuell lönesättning att göra men dock maskerat i en bonus form.

Personligen anser jag att det är rätt så smart av ST. De visar genom bonusen att det lönar sig att vara med i ST samtidigt som resten av potten fördelas genom individuell lönesättning. I en så stor organisation som skatteverket så borde det rimligtvis bli massor av pengar över i potten att fördela på de individer som gjort något extra.

Intressant strategi hur som hest !

Sofi sa...

Jag är oorganiserad vilket innebär att jag får ST:s deal. Detta innbär att jag går miste om 3 månaders retoraktiv lön för en engångsersättning om 3600 kr.

I korthet, får jag i slutändan löneförhöjning med mer än 1200/mån så har jag gjort en dålig affär genom ST:s överenskommelse med arbetsgivaren. Jag kan tänka mig att det allra största flertalet organiserade inom ST inte kommer att få några löneförhöjningar på mer än 1200/mån och därför har ST tagit det erbjudande som gynnar deras medlemmar mest.

Att tilltaget dessutom går under smeknamnet "julbonus" är skrattretande - vaddå bonus? Bonus innebär väl att man får något extra? Här stjäls det ju tre månaders löneförhöjning för en snålt tilltagen engångsersättning.

För mig som är en oorganiserad akademiker och som hoppas på ett större lönepåslag än 1200 kr så är det irriterande att inte ha någon förhandlingsrätt gentemot arbetsgivaren. Det har man nämligen inte som anställd på Skatteverket. Det är bara de fackliga organisationerna som har förhandlingsrätt gentemot arbetsgivaren. Vi andra får köpa vad de fackliga organisationerna och arbetsgivaren förhandlar fram, oavsett vi vill eller inte.

Och i likhet med Jesper så trivs jag med mitt arbete (även om organisationen lämnar en del i övrigt att önska) och vill faktiskt inte byta jobb.

anonym sa...

Även ST eftersträvar individuell lönesättning via lönesättande samtal. Engångsbeloppet är en kompensation för utebliven retroaktivitet för tre månader (1/10-31/12 2007). Beloppet påverkar därmed inte 2008 års löneutrymme. Några särskilda lönepotter existerar inte heller. Saco har valt att ha ett sifferlöst avtal. ST har ett s k oenighetsutrymme som garanterar att STs medlemmars lönesumma totalt sett ska ha ökat med minst 10,2 % 30/9 2009.

Jesper Svensson sa...

Anonym - Den uteblivna retroaktiviteten är ju i praktiken en förhandlingsfråga. ST har valt att förhandla fram en lösning som innebär en klumpsumma - lika stor - till alla, oavsett deras individuella prestationer. Man är inte särskilt trovärdig om man säger att man eftersträvar individuell lönesättning och sen agerar i motsatt riktning.

Anonym sa...

Men de 3 600 kronorna är just ett engångsbelopp och som sagt det avser tre månaders retroaktivitet. Den nya individuella lönen som kommer att bestämmas i de lönesättande samtalen kommer att hållas för varje ST-medlem på likartat sett som för Sacos medlemmar. Medan däremot oorganiserade medarbetares löner ensidigt sätts av lönesättande chef. Att ST valt denna lösning för 2007 beror till stor del på att 2008 års tilldelning av lönemedel endast ökas med 0,78 % och därför kan medarbetarna inte räkna med så höga löneökningar under 2008. STs avtal är baktungt dvs det ger mer de två senare revisionstillfällena.