2007-11-27

Inifrån Skatteverket, del LXXVII

Jag blev rätt sur på min arbetsgivare idag. Arbetsrättspolitikerna på huvudkontoret vägrade låta mig ägna mig åt en, om jag får säga det själv, rätt harmlös bisyssla.

Nåväl. Inte mycket att göra åt. Men tjurig blev jag i alla fall och fick, i ett möjligen mindre begåvat ögonblick, för mig att jag i protest skulle arbetsvägra lite inne på mitt kontor. En halvtimmes facebookande och allmänt slösurfande kunde vara lagom tänkte jag.

Sen insåg jag förstås det fåniga i en sån protestaktion. Dels för att ingen naturligtvis skulle ta minsta notis om den, men framför allt för att större delen av Skatteverkets personal redan ägnar sig åt såna protestaktioner. Varje dag, i form av evighetslånga fikaraster. Utan att någon tar notis om det.

Då blev jag ännu mer irriterad. Men kunde inte komma på någon annan lagom tjurig protestaktion. Så jag fortsatte jobba.

10 kommentarer:

Petter Envall sa...

Fan ocksa....annu en anledning att lamna det dar javla stallet! Du har ju ett ar pa CV:n nu, noj dig med det och ga vidare! Det dar ar enligt min mening en alldeles for bra bisyssla for att ge upp....langt mycket mera vart an annu ett frustrerande ar pa verket!

dagdr�mmare sa...

Intressant artikel, googla till:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=719494

Mathias Westerberg sa...

Vilken är din harmlösa bisyssla om man nyfiket får fråga ... ?

Jesper Svensson sa...

Petter - Nja, uppsägning vore nog lite drastiskt. Men visst är det jobbigt att vara försedd med tvångströja.

Mathias - Det handlade om att demonstrera en skatterättslig databas för ett antal kollegor.

Anonym sa...

Sluta med ditt gnäll eller säg upp dig!

Jesper Svensson sa...

Anonym - Ledsen att göra dig besviken, men jag har ingen avsikt att göra någotdera. Trivs alldeles för bra för det.

it-tekniker sa...

Jesper, De försöker på alla sätt "psyka" dig. Never Give Up.
Man bryter inte mot mänskliga rättigheter att gnälla. Jag gör ofta.

Mathias Westerberg sa...

Märkligt att de inte gillade den bisysslan .. det låter ju som utvecklande för verkets personal .. De kanske är rädda för att du är för duktig och genom detta kommer att behöva köpa in tjänster från Jesper Svenssons skattefiffel AB ;) ... Tänk om det kunde få vara så ... men det går tydligen inte i statens tjänst ! Kanske är något för en ny artikel i ST press ?

Anonym sa...

hörru, haru gått o hängt upp sockorna eller - fan tyst det e här nu för tiden?

Federley sa...

Vansinnigt roligt!