2007-11-09

Inifrån Skatteverket, del LXXI

Detta inlägg borde nog egentligen hetat "Utifrån Skatteverket" men nu ska vi inte komplicera saker och ting i onödan. Hursomhelst: Efter pappas död måste vi ta kontakt med Skatteverket för att sänka hans SA-skatt. Plötsligt befann jag mig alltså på andra sidan skalskyddet och jag ska erkänna att det var med visst intresse jag gav mig in i denna process.

Enligt Skatteverkets terminologi finns det A-, B- och C-attityder i mötet med oss skattskyldiga. Av någon outgrundlig anledning är A-attityden sämst (då är man sur och tvär och icke-serviceminded). Bäst är att vara C, då är man hjälpsam och trevlig och en god representant för myndigheten.

Det här blogginlägget hade förmodligen blivit roligare om vår handläggare varit en A-människa vars beteende jag kunde raljera lite över, men Margaretha Jönsson på Skatteverket i Halmstad är uppenbarligen ett typiskt C så det får bli en tråkig panegyrik i stället.

Margaretha Jönsson ringde och ställde frågor om pappas sjukersättning. När jag inte kunde svara (efter att mamma i panik slängt åt mig luren; det är dock inte Margaretha Jönssons fel för mamma får alltid panik när myndigheterna ringer) ringer hon till Försäkringskassan och tar reda på hur mycket pengar pappa fått. Sen ser hon till att överskottet på pappas skattekonto spärras till skatteuttaget 2008. Ex officio, liksom. Dessutom: När vi får det nya preliminärskattebeslutet har hon gjort handskrivna tillägg, markerat det som är viktigt med överstrykningspenna och skrivit till små förklaringar. Titta här:

Är det inte föredömligt? Noteringarna är klargörande och ger dessutom känslan av att handläggaren ansträngt sig lite för vår skull. Margaretha Jönssons agerande är serviceinriktat, initiativrikt, offensivt. Jag blir nästan rörd. (Men det kan förstås vara mitt allmänna sinnestillstånd som gör mig lite gråtmild dessa dagar.) En eloge är Margaretha Jönsson i alla fall värd.

Inga kommentarer: