2007-10-09

Inifrån Skatteverket, del LXII

För en del verkar det vara ungefär lika svårt att fylla i en skattedeklaration som det är för Kikki Danielsson att köra nykter. Som telefonsvarande handläggare får man uppbåda all sin pedagogiska förmåga för att förklara varför vissa siffror ska stå här och andra siffror där. Oftast verkar de skattskyldiga mindre förvirrade efter samtalet än före. Ibland är jag inte lika säker.

Härförleden pratade jag med en representant för något slags invandrarförening. Samtalet föranleddes av att föreningen glömt redovisa avdragen skatt i skattedeklarationen. Personen jag hade på tråden var... hm, hur ska jag uttrycka mig, han hade inte skrivit MVG på folkpartiets språktest om jag säger så.

Kommunikationsproblemen var uppenbara. Jag förstod inte vad han sa och han förstod förmodligen inte heller vad jag sa. Jag inbillar mig att situationen var lika frustrerande för oss båda.

När jag för sjunde gången förklarat att han skulle skriva avdragen skatt i ruta 82 (utan att egentligen vara säker på om hade klart för sig vad avdragen skatt är för nåt) och bara fått ett förtvivlat "eh?" till svar så började jag överväga mina alternativ. Den klassiska "hallå? hallå? nu hör jag dig väldigt dåligt" kändes inte så myndighetsfähig. Men kanske skulle jag kunna koppla över honom till en handläggare som pratade hans eget språk? Vilket språk det nu kunde tänkas vara...


Situationen var olidlig. Vi seglade utan vind, vi rodde utan åror. Till slut tog jag ett djupt andetag och frågade, så finkänsligt jag kunde, vilket språk han talade (förutom, eh, svenska).

Det blev alldeles tyst i luren. En stark klavertrampskänsla kom krypande längs ryggraden. Han verkade tro jag var en spion från Migrationsverket som ifrågasatte hans rätt att vistas i Sverige. Heliga guds moder, hur skulle jag nu bära mig åt?

Undvikande. Ett oöverträffat sätt att lösa konflikter. Förmågan att låtsas som att det regnar är en nådegåva. Situationen gick över, till slut lyckades jag till och med få ur honom en siffra. Ett par knapptryckningar och så var beslutet fattat.

Den här situationen fick mig att fundera vilket enormt informationsbehov det antagligen finns bland alla de nyanlända svenskar som glada i hågen startar eget, utan minsta tanke på det svenska skattemaskineriet. Det krävs inte särskilt många missförstånd för att man ska drabbas av förseningsavgifter, skönsbeskattningar, skattetillägg, hot om restföring och hela baletten.

De nya servicekontoren, som ska drivas ihop med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, kommer förhoppningsvis ha bättre möjligheter att möta folk på deras villkor - face to face, ute på fältet. Det tror jag är rätt inriktning.

5 kommentarer:

Petter Envall sa...

I Sverige slipper man dock betala in sin skatt sjalv! Har i Hong Kong maste man sjalv starta ett skattesparande som man sedan tommer i Skatteverkets brevlada vid ett givet tillfalle! Hur idiotiskt ar inte detta? For det forsta satts din karaktar pa prov i och med att du skall spara skattepengarna sjalv, for det andra ar det svart att veta exakt hur mycket du behover spara for att tacka din skatteskuld och for det tredje far du ut din lon brutto med den lyckliga forvirring det innebar!

Med en skattesats pa ca 15 % ar jag nu skyldig runt 50 000 HKD. Jag har ingen aning om hur, nar och var jag betalar detta. Tror ni dom hittar mig om jag bara skippar den detaljen och drar?

Anonym sa...

Ibland förstår man inte ens de anställda utan undrar också om de kan något annat språk än... ehh ja svenska!

//fd.kollega

Jesper Svensson sa...

Petter - Det är ingen självklarhet att arbetsgivaren sköter inbetalningen av preliminärskatten. Det är dock ett effektivt sätt att dölja för medborgarna hur mycket skatt de egentligen betalar, eftersom de aldrig ser pengarna.

Det finns förslag om att även vi svenskar skulle få förtroendet att själva betala in vår skatt. Men de förslagen leder såklart aldrig nån vart för då kanske folk skulle börja ifrågasätta skattetrycket.

dagdr�mmare sa...

Jesper, vad är det som konstigt att du talar eller skriver svenska.
Den kille som ringde dig är inte född i Gunnarskåg eller Haparanda.

Jesper Svensson sa...

Dagdrömmare - Nej, personen som ringde mig var sannolikt inte född i Haparanda.