2007-10-09

Inifrån Skatteverket, del LXI

När man jobbar på Skatteverket känner man sig ibland som åsnan mellan två hötappar (eller kanske snarare som apan mellan två bananklasar). Å ena sidan finns en massa regler om sekretess och skattehemligheter, å andra sidan finns serviceambitionen, att vi ska vara tillgängliga på telefon och så vidare.

Sekretessreglerna och serviceviljan är som två olika kontinentalplattor; när de kolliderar blir det tämligen kaotiskt. Och rätt jobbigt för oss som måste hålla reda på vad som är hemligt och vad som är offentligt. Särskilt när man har en skattskyldig i luren...

- Skatteverket, Jesper Svensson.
- Hej, jag heter Styrbjörn Lång och har börjat sköta bokföringen för Complicator AB. Jag har ett par frågor om deras skattedeklaration för juli.
- Jaha, okej... (djupt antedag)
- Jo jag undrar om du kan se hur mycket arbetsgivaravgifter de skulle betala?
- Mmm... vänta lite (knappa knappa) Jo, eh, det kan jag se. Men jag vet inte om jag får säga det till dig. Du är ju inte behörig firmatecknare och... ja, vi har ju våra sekretessregler. Men vänta lite, ska kolla i vår Sekretesslathund... (bläddra bläddra) Jo, det där fick jag visst säga. Arbetsgivaravgifter för juli var 27 345 kronor.
- Aha, bra. Kan du också tala om hur mycket lön de betalade ut?
- Eh (svettas) alltså vänta ska jag kolla (bläddra) Nej, det är sekretessbelagt.
- Suck. Jaha. Men kan du se när de blev arbetsgivarregistrerade då?
- Jo... vänta lite (knappa knappa) Jo det kan jag se det var... - eh, fast vänta (svettas) (bläddra) (bläddra satan) Nej det får jag inte säga, tyvärr.
- Suck. Nähä. Men kan du säga om de var registrerade i mars?
- Njae, alltså... (svettas) Vänta... (bläddra) Eh, kan jag ringa upp dig om en liten stund?

Ja, ni förstår. Så där kan det hålla på. Serviceminded men med tvångströja.

Skatteverket är en myndighet som är rätt bra på att använda webben. E-post, däremot, är ett kapitel för sig. I dag, på kursen Offentligt eller hemligt, fick vi veta att man inte får skicka saker med e-post. Inte ens sånt som är offentligt. Ett utdrag från skattekontot till exempel. Det får man annars lämna ut till vem som helst. Jag skulle förmodligen kunna skriva ut 50 ex och gå och dela ut på stan utan större problem. Att faxa går bra, men att maila samma papper till någon - nej se där går tydligen gränsen för Skatteverkets tillmötesgående.

3 kommentarer:

Micke O sa...

Finns en anledning till att man är tuffare med e-post, PUL tillåter inte export att personuppgifter till tredje land. Då vi inte vet om mail-servern vi skickar uppgifterna till står i Sverige eller Botswana så kan vi inte garantera att mailet inte lämnar EU, vilket skulle bryta mot PUL.

Tro mig... det kommer bli mer diskussioner om detta inom kort...

Jesper Svensson sa...

Micke O - Med all respekt för PUL (respekt och respekt förresten, PUL känns som en rätt skitnödig lag) så måste jag säga att det är rätt jobbigt att förklara för en skattskyldig att jag inte kan skicka offentliga uppgifter till henne på grund av risken att mailet går via en server i Botswana. Nej, i stället ska man skriva ut skiten, stoppa den i ett kuvert och skicka med posten till en kostnad av fem-tio skattekronor samt tre-fyra dagars dröjsmål (vi skickar ju med B-post gubevars...).

Micke O sa...

Kan inte annat än hålla med. PUL i all ära men den gör ju inte direkt vårt jobb lättare.. men men.. det ska ju å andra sidan inte vara lätt, vi jobbar ju på värket :-)