2007-10-08

Inifrån Skatteverket, del LX

Idag kom den så, den efterlängtade. Inbjudningen till Skatteverkets stora baluns. En hel dag avsätts för diverse föreläsningar och arbeten om generations- och kompetensväxling. Men det viktiga är naturligtvis kvällens stora kalas.

Enligt de efterforskningar jag gjort bjuder Skatteverket upp till dans ungefär en gång vart tredje år. Det är inte jätteofta. Men nu är det alltså dags igen.

Dock: Skatteverket vore ju inte Skatteverket om det inte fanns en liten hake. Min arbetsgivare har tagit uttrycket there's no such thing as a free lunch på största allvar.

Jag blir inte arg. Jag orkar inte ens bli förolämpad. Jag bara skrattar. Att begära att personalen ska betala för att gå på personalfest är bara SÅ PINSAMT JÄVLA SNÅLT.

8 kommentarer:

Mathias Westerberg sa...

Jag tänkte skriva: "-Börja jobba på facket istället, där är personalfesterna garanterat gratis", men det känns inte helt politiskt korrekt att göra det... så jag skiter i det .. :)

Anonym sa...

Jag fick också en chock när jag insåg att det kostar 100 kronor att gå på Skatteverkets personalfest. Finns det någon annan arbetsgivare som gör på det viset? Varje dag som nyanställd på det här stället bjuder på nån liten överaskning

Men det är ju ändå på något sätt charmen med att jobba statligt. Inget i livet som skattmas liknar på något sätt livet som våra vänner på byråerna lever...

För två år sen pluggade vi ihop. Idag betalar jag 100 kronor för att gå på personalfest med SKV samtidigt som mina klasskompisar konfererar på Malta. Men ja ä int bitter

it-tekniker sa...

Life's Too Short For The Wrong Job.

Anonym sa...

Och kostnaden dras från lönen! Det är ju så som det funkar med fackavgiften för LO-arbetare...

Petter Envall sa...

There's no such thing as "Personalfest" in Hong Kong... Det narmaste jag kommit personalvardande aktiviteter ar nar de tog in en salladsatande drake pa kontoret for att jaga ut spoken....

Man undrar vad som gatt snett i den kinesiska arvsmassan....

Anonym sa...

Jag tycker att detta var en bra idé. Du verkar ha en bra arbetsgivare. Så skall jag göra till mina anställda också. Tur att man inte har kollektivavtal så att man kan göra som man själv vill.

Anonym sa...

Jag betalar mer än gärna en liten slant för att gå på kalas och jag tycker att det är BRA att de tar ut en kostnad av oss!

För då tänker man ju efter om man verkligen vill/tänker gå - så att det inte blir som det blev för några år sedan (då det inte kostade något): MASSOR av folk som anmält sig uteblev och det blev stora kostnader till ingen nytta...

Vet även av flera privata bolag som gjort på samma sätt, tagit ut en liten kostnad för att slippa onödiga kostnader för folk som hoppar av utan att tänka på konsekvenserna...

// kollega xy

Jesper Svensson sa...

Kollega xy - Beloppet i sig tror jag ingen bryr sig om. Men när man, som Skatteverket, har personalfest typ en gång vart tredje år, och dessutom begära att folk ska pröjsa - då skickar man verkligen signalen att personalen är inget man värdesätter särskilt högt.

Problematiken med folk som anmäler sig men inte kommer kan man lösa på annat sätt, t.ex. genom att de som inte dyker upp får betala en hundring.