2007-09-29

Inifrån Skatteverket, del LV

"Lönen är inte allt" skrev en kollega i en kommentar till del LIV. Kollegan hänvisade till alla fördelar med att jobba på Skatteverket - flexibel flextid, möjlighet till deltid, ingen övertid etc.

Nej, självklart är inte lönen allt. Men jag tror man biter sig själv i svansen om man utgår från att det bara finns två alternativ här i världen - komfortabla arbetstider eller bra lön.

Mitt förra jobb var ett exempel på motsatsen. Jag jobbade där i 27 månader, hade övertid vid tre (3) tillfällen om jag inte minns fel. Flextid - javisst. Inte riktigt lika flexibelt som på Skatteverket, men jag hörde aldrig nåt gnäll från dagisföräldrarna. Möjlighet till deltid - javisst. Jag hade kollegor som jobbade allt från 25 procent och uppåt. Inga problem. Semester - faktiskt. Jag hade 32 betalda ledighetsdagar per år - trots att jag inte fyllt 30. Bra lön - javisst. Vi tjänade inga grymma pengar men jag hade i alla fall 25 procent mer än jag har nu; en relevant lönenivå. Dessutom en del andra förmåner - friskvårdsbidrag på 2 000 kr, mobiltelefon, två personalfester (snaps och vin!) om året m.m.

Min poäng: Sluta vara så jävla tacksam. Vi som jobbar på Skatteverket behöver inte skämmas det minsta för att begära en schysst lön, trots att vi har bekväma arbetstider. Vi kan inte ha lönenivåer som på de hysteriskt karriäristiska affärsjuristbyråerna men varför ska vi acceptera att ligga så långt efter det "vanliga" näringslivet?

11 kommentarer:

it-tekniker sa...

Hej!

Hoppas Jesper tillåter mig att skriva i sin bloggsiadn.
Jag har svårt med att skriva svenska men försöker göra mig förstådd isåfall kan ni fråga mig om ni inte hänger med min svenska.

Vad har hänt?
Läs nedan:

IT-sabotage mot Skatteverket
En tjänsteman vid Skatteverkets huvudkontor i Solna har avskedats efter att han saboterat myndighetens IT-system. Mannens handlingar har orsakat kostnader på flera miljoner kronor.
Tjänstemannen beskrivs av personalansvarsnämnden som ett "stort säkerhetshot" då sabotaget bland annat satt Skatteverkets larmsystem på IT-sidan helt ur funktion. Personalansvarsnämnden har inte fått någon rimlig förklaring till mannens agerande.
Hans beteende är både märkligt och oförklarligt, kommenterar Skatteverkets personaldirektör Elisabeth Bjar i Metro.
Skatteverket har under juli reparerat systemen vilket kostat flera miljoner kronor. Sabotaget har även förstört tio års utvecklingsarbete som inte går att återställa helt och hållet. Om Skatteverket åtalsanmäler tjänstemannen riskerar han ett stort skadestånd.
Tjänstemannen har via facket överklagat avskedandet

Vad har hänt sedan dess?
Jo, enligt Elisabeth Bjar och andra chefer på SKV det har kostat miljoner kroner att reparera systemet.
Nu visar cheferna nya uppgifter, det kostar 500 000 kr att installera hela systemet från början. Man har haft hjälp från externa konsulter att installera OS och övervakningssytem ifrån början.
Min fråga är varför ny installation ? Vad finns kopling mellan ett borttfallet kommando och nytt installation? Bevisa.

Enligit mötetsprotokollet mellan SKV och fackliga ombudsmanen skriver skatteverket att nätövervakningen var intakt men koplingen mellan nätövervakningen och server/applikation övervakningen fallit bort och detta hände 22 maj.
Jag var på jobbet 22 till 23 maj, varför ingen sa något till mig om det fanns problem. Det är jag som ansvarig för systemet om det fanns problem. SKV upptäcker felet den 25 maj. Enligt SKV systemet är samhällskritiskt. Hur kan man upptäcka felet efter 3 dagar om det är så kritiskt.
Hur koplar man dessa två system ihåp och vad krävs för det?
Jag har själv installerat, configurerat, drifttsatt och vidareutvecklat systemet nätövervakningen.
Jag har dokumenterat och det finns och jag kan bevisa det.
Det behövs ett komando att kopla dessa system ihåp. Det är inte svårt, ett kommando med några optioner. Dem andra i övervakningsgroupen kan det oxå.
Behövs det ett helt nytt OS och aplikation installation för det. Det jag skriver är det fakta och underlag som SKV har lämnat över till facket och det är inget jag hittar på.
Andra chefer berättar till andra tidningar att jag har saboterad nätövervakningen avsikligt samt 10 års utvecklingsarbet är borta och går inte att reparera. Läs nedan.
Denna artikel finns i IDG:
Att bygga upp de förstörda systemen kommer kosta flera miljoner kronor och utredningen är mycket omfattande. Flera års utvecklingsarbete har gått förlorad, något som förvärras av att de flesta av Skatteverkets it-system är egenutvecklade och därför inte enkelt kan återskapas från standardprodukter.
Jag känner inte till 10 års utvecklingsarbete vart finns dem. Bevisa.
Jag kunde fixa problemet om någon hade frågat mig.
Om det är sant vad cheferna säger använd backuperna. Personalansvarsnämden i mötetsprotokollet skriver jag måste betala dem 500 000 kroner med ränta.
Skatteverket själv har skrivit att nätövervakning var intakt. Jag vet och medveten att systemet var intakt. Varför lägger ni skulderna på mig.
Om skatteverket väljer konsulter installera Motzilla och andra saker vad har med mig att göra. Hoppas SKV har dessa handlingar ofentliga och andra kan få del av dessa.
Jag har systematiskt utsatt för mobning, kränkning och särbehandling i flera år. SKV måste bevisa att det har inte hänt. Jag sökte hjälp hos personalen tidare men blev skickad till psykologen hos företagshälsonämden Previa.
Varför ingen tåg ansvar för detta . Att avskeda en oskildig gick mycket fort. I flera år har jag begärt hjälp för att blir förflyttad till en annan group där jag kunde hjälpa dem och må bra.
Jag jobbar med nätövervakning dagligen men satt med verktiget ensam utan kontakt med nätgrouppen. Konstigt hur kan jag utveckla systemet om jag inte sitter med dem. Varför fick jag inte flytta till den group där groupen ville att jag flytta till dem. Jag har mailet som bevis. Varför skulle jag sitta i ett rum utan arbetsuppgifter i flera år?
Varför just nu dem sista veckorna var det mycket intressant för min chef att jag ska dokumentera ?
Jag är hjärtsjuk men försökte komma till jobbet och visa min välja att jag bryr mig och vill arbeta. Jag har djupa kunskaper i Unix och systemutveckilng med många års arbets livserfarnheter. Vad är detta? Hur kan man behandla en anställd på det sättet. Vart är rättvisa?
Jag är verkligen trött och önska mig dö. Jag har två små barn och hela familjen lever i ett helvette. Hur varför behandlar ni mig på detta sätt. Vad är det ni döljer?
Vad vill ni göra med mig mera. Lämna mig ifred.
Jag fick ett jobb på OMX och trodde att jag kan börja jobba den 15 oktober men OMX fick reda på och kontaktade cheferna på SKV. Nu har OMX sagt upp kontraktet. Vad finns mera ni vill göra näst?
Bevisa vad är saboterad och på vilket sätt är avsikligt?
Är jag den enda som har blivit offer på SKV eller det finns flera? Finns inget i det här landet vill kolla vad som har hänt? Hur kan avskeda en person på detta sätt?
Efter mitt hjärtoperation bästämda jag att ta vara på sekunderna i mitt liv och arbeta hårt. Jag älskar mitt yrke.
Jag är inte it sabotör. Jag är en stolt pappa till två barn och vill och önska mig kunna se mina barn växa och vara med dem och kunna suporta dem. Jag är oskildig. Hoppas någon kan begripa vad vi går igenom.

Petter Envall sa...

Det här är ju helt underbart, vilket politisk slagträ den här bloggen blivit!! Jag tror minsann vi kanske har en "Joy Rahman situation" att göra med här! Allt vi behöver nu är en gräsrotsadvokat som kan ta tag i det här ärendet...

Jesper för fan, byt till metrobloggen NU! Du går miste om en viktig inkomstskälla i den här bloggen! Jag kommer inte försörja dig särskilt länge i vinter..kom ihåg det!;)

dagdr�mmare sa...

Petter, var inte så säker att du eller någon annan kan hamna i en fälla. Det är fruktansvärd. Jag har bott och arbetad överallt i världen, Australia, Canada, Italian, Dallas ...
Jag kände mig tryg och trodde aldrig sådan händer i Sverige.

det alltid är en svaghet att ändra sina uppgifter.

När folk i efterhand ändrar sina påståenden brukar det bero på att påståendena inte håller, eller inte är sanna.

dagdr�mmare sa...

Det finns bra chefer på Skatteverket precis som alla andra ställe. vissa chefer ställde upp som refernser i mitt jobb sökande.

Petter Envall sa...

Dagdrömmare: Jag fattar inte ett ord av det du skriver och inte heller vad du menar! Jag är dock väldigt intresserad av att veta vad det är för fälla jag hamnat i....! Gör om gör rätt!

dagdr�mmare sa...

Petter!

Vad jag vill säga. Det finns ingen granti eller ingen säkerhet i livet vad man kan råka ut för. Man måste respektera andar.
Jag vet inget om Joy Rahman.
Vad menar du med " Jag tror minsann vi kanske har en "Joy Rahman situation" att göra med här!"?
Tacksam om du förklara det.

Jag har lärt mig totalt respekt under mina yngre år i livet.
Mina förärldra sade alla människor är lika värda.
Jag bode i Australian och hade och har många vänner från olika länder.
Jag lärde mig mycket av dessa människor och aldrig pratade illa om dem.

dagdr�mmare sa...

Jo Petter:

Mina föräldrar var inte direktörer eller jag växte inte up med mjölk och keks.

Jag fick kämpa förgäves för att skaffa mig Universitetsutbildning och skaffa mig arbete.

Petter Envall sa...

Dagdrömmare: Jag har fortfarande svårt att förstå meningen med din kommentar, hela diskussionen känns väldigt urspårad!

Joy Rahman blev felaktigt misstänkt för mord på en gammal dam och satt frihetsberövad i nästan 10 år innan han släpptes ur fängelset efter att en ny utredning bevisat hans oskuld. Därav min liknelse vilken du uppenbarligen missuppfattade totalt.

Och mig veterligen har jag aldrig yttrat något negativt om din bakgrund. Jag tycker därför vi avslutar den här diskussionen här och nu.

Anonym sa...

Oj, här verkar det handla om annat än ditt inlägg, det kanske är ok. Är dock lite nyfiken på om du tror att du får svar från din regionchef?

/Läsare, alltid lika trogen även om det var ett tag sedan jag kommenterade

Jesper Svensson sa...

Anonym - Ja, diskussionen spårade visst ur här strax ovanför.

Om jag får svar? Jo, jag tycker faktiskt att normal anständighet påbjuder att hon svarar. Men man ska kanske inte ta något för givet.

Anonym sa...

Jävla löjligt att påstå att man tappat 10 års utvecklingsarbete. I övrigt vet jag ju inte vad som hänt.

I det fall du känner att de stekt dig, kontakta en bra jurist och stäm dem. Facket kanske kan hjälpa till...

Det är i vart fall ett totalt misslyckande för killens chef och för personalavdelningen. Hoppas de tar sitt ansvar.

Det är ju fan tragiskt i vilket fall som helst ;(