2007-09-13

Inifrån Skatteverket, del L

I våras svarade Skatteverkspersonalen i Stockholm på en s.k. klimatenkät, dvs. en medarbetarundersökning. Statistiken från den enkäten har nyligen redovisats, i dag släpptes fritextsvaren.

När man läser dem får man en rätt tydlig bild av positiva och negativa sidor med att jobba på Skatteverket.

Det som är positivt är den goda stämningen och hjälpsamheten som finns kollegor emellan samt det positiva arbetsklimatet. Väldigt många skriver också att det är högt i tak inom myndigheten och att attityden mellan chefer och medarbetare är öppen.

Några övriga kommentarer:

"Bra arbetsklimat med en av mina närmaste kollegor."
(man får va' glad för det lilla)

"Skrivarna fungerar mycket bättre nu sedan vi bytte till nya."

(helt klart en stressfaktor mindre)

"Te."
(något oklart dock om det är tillgången på te eller kvaliteten på teet som avses)

"Tillgången på datorer."
(vi har varsin, faktiskt!)

Bland förbättringsförslagen så nämner många den fysiska arbetsmiljön. Två tredjedelar av handläggarna sitter i landskap och det är inte så uppskattat tydligen. Man blir sjuk, det är bullrigt och störande och skrivborden är för små. Några andra förbättringsförslag:

"Speciellt lunchrum för de som är allergiska som ej tål blommor, parfym, dagstidningar med mera."
(kan man vara allergisk mot Dagens Nyheter?)

"Jag ser med tacksamhet fram emot att få tillbaka ledigheten under klämdagarna."
(ja, för inte ska man väl behöva ta ut semester när man vill vara ledig?)

Annars tycks den huvudsakliga förbättringspotentialen, föga förvånande, finnas i lönekuvertet. "Höjd lön", "bättre löneutveckling", "högre lön", "lön", "högre lönenivåer", "bättre lön", "högre löner", "lönenivåerna måste förbättras"... Ja, man kan uttrycka det på olika sätt men budskapet till högsta ledningen är ganska tydligt. En kollega uttryckte det så här:
"Jag har förstått sedan länge att Skatteverket inte bryr sig om att folk slutar på grund av den låga lönenivån jämfört med övriga myndigheter inom staten och det privata näringslivet. För egen del tänker jag dra nytta av det starka konjunkturläget och skulle vara mycket förvånad om jag är kvar här tolv månader till."
Några påpekar att det inte verkar rationellt att lägga en massa pengar på att utbilda nyanställd personal, när man sen genom en omotiverande lönepolitik tvingar dem bort från verksamheten efter ett-två år. Andra saknar morot. Så här skriver en kollega:
"Jag tycker att Skatteverkets vision långsiktigt och de mer kortsiktiga målen är jättebra. Jag ställer upp på allting. Dock känns det inte meningsfullt att anstränga sig om man aldrig kommer att se något resultat i plånboken."
Förutom lönen tar många upp utvecklings- och karriärmöjligheterna, som upplevs oklara och svårdefinierade. En kollega nämner att introduktionskurserna är ganska bra, men
"när kurserna börjar ta slut efter cirka 18-24 månader finns det ingen plan för att införliva [de nyanställda] i verksamheten där de känner att de fortsätter utveckla sig."
En annan säger:
"Det saknas karriärvägar för handläggare som inte vill gå vidare och bli chef eller rkp [rättslig kontaktperson], återinför dessa."
Och om denna kollega är representativ, då bör Mats Sjöstrand svettas lite:
"Lönesituationen är bedrövlig, många har givit upp hoppet om förbättring. De låga lönerna påverkar medarbetarnas ambitioner. Endast ett fåtal medarbetare jobbar 100 procent, man hör kommentarer som 'eftersom arbetsgivaren bara betalar halv lön jobbar jag bara till onsdag lunch'. Citatet stämmer också med verkligheten. Själv söker jag nytt arbete på grund av den låga lönen och att jag inte har något hopp om att lönesituationen skall förbättras."
Fram ur enkätsvaren träder alltså en bild av medarbetare som i grund och botten tycks trivas med sina arbetsuppgifter, sina kollegor och tillgången på te. Medarbetare som vill utvecklas i sitt yrke, bli kunnigare och är beredda att jobba hårt för det - om det ger någonting tillbaka.

You're in charge - do something!

Skatteverkets ledning är ansvarig för att möjligheterna att få något tillbaka är mycket begränsade. Organisationen är så söndermosad att knappt några karriärvägar återstår, bortsett från (den för den materiellt intresserade föga lockande) möjligheten att bli chef. Som lök på laxen ser en hånfull lönepolitik till att få duktigt folk att tappa lust, motivation och ambition - och söka sig till mer uppskattande arbetsgivare vid första bästa tillfälle.

Det finns förresten ytterligare några viktiga frågor för verksledningen att ta tag i:

"Varför infaller arbeta hemma-dagar oftast på en fredag för våra chefer?"
(i sanning ett stort mysterium som måste utredas)

"Införskaffa kaffeautomater värda namnet!"
"Ny kaffeleverantör behövs."
(ni märker att kaffefrågan har viss tyngd på verket)

och, viktigast av allt:

"Vi har suttit på vår nya arbetsplats i över ett år nu. Det saknas fortfarande krokar på vissa toaletter."
(vi på Skatteverket hänger inte upp oss på skitsaker)

Så, Sjöstrand, Gellerbrant Hagberg et consortes: Ni vet vad ni har att göra. Det är bara att spotta i nävarna och börja jobba.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Du Jesper, det är bara att lägga ner!
Mats kommer inte att lyfta ett finger för att få upp lönerna. Varför skulle han? Vem tror du ligger bakom verkets låglönesatsning? Verksamheten går ju runt och prisas dessutom i flera olika sammanhang. Det jag undrar är att han inte skäms över att ge oss så lite betalt? Antar att det ger någon form av plus hos Borg eller bland GD- och chefskollegor att kunna hålla ner lönerna.
Jag kommer att byta jobba, tyvärr enbart pga lönen. Tror på allvar att verket kan få problem med rekryteringar framöver om den goda arbetsmarknadsläget håller i sig. Där kommer verkat att regera i efterhand, när de duktiga redan gått och kommer inte att vara offensiva som man försöker i andra sammanhang.

Jesper Svensson sa...

Jag är rädd att du har rätt. Men lägga ner är inte riktigt min grej, måste få bråka lite först.

Petter Envall sa...

Haha....du kan ge dig fan pa att det har inlagget ror upp en hel del kanslor pa verket.....underbart!!:) Skon bekraftelse pa min kritik mot SKV i tidigare inlagg!!

En nagot skrammande insikt ar att SKV ar statsmaktens svar pa Ryan Air! Man har hittat en perfekt nisch dar verksamheten bedrivs till lagsta mojliga kostnad. Motorn i det hela ar ju att det faktiskt finns en motsvarande nisch manniskor som accepterar lonenivaerna och utfor arbetet! Dock givetvis med en hog personalomsattning som resultat. Om detta i sjalva verket ar en medveten strategi fran Stor-Mats kan jag bara appladera hans affarstank!!

Skatte-Fredrik sa...

Tanken är att de som varit på skatteverket tillräckligt länge är institutionaliserade och oanställningsbara på andra ställen. Därför kan man också betala dem dåligt eftersom de inte har någon annanstans att gå. Tyvärr ser ju många av oss yngre igenom detta och byter därför i god tid.

Annars kan man anpassa sig. Ett fint gammalt handläggarordspråk lyder:
Om lönen är låg får man väl se till att den blir bra per arbetad timme.

Anonym sa...

petter - tror inte att det rör upp så mycket känslor. Det är ju liksom ingen nyhet för oss på verket. Däremot väldigt roligt att se i skrift.

Tack för att du bråkar!

Du: Visst vore det häftigt om Mats själv svarade i en kommentar. Har du postat länken till din blogg till honom?

Jesper Svensson sa...

Skatte-Fredrik - Det var en bra variant på det ordspråket. Faktum är att när jag sökte jobb på Verket och pratade med en kompis som som redan jobbade där så fick jag veta att eftersom man bara får 75 % av den lön vi borde ha så jobbar man bara 75 % av tiden.

Anonym - Jag håller med dig, tror inte heller det rör upp så värst många känslor, är mer en bekräftelse på vad de flesta vet. Tror inte heller ledningen blir särskilt upprörd, det här är rimligtvis ingen nyhet för dem.

Jag har fått vissa indikationer på att HK håller lite koll på vad som skrivs. Och Mats Sjöstrand är välkommen att bidra med sina synpunkter.

Amanda sa...

""Speciellt lunchrum för de som är allergiska som ej tål blommor, parfym, dagstidningar med mera."
(kan man vara allergisk mot Dagens Nyheter?)"

FWI: jag får lätt klåda av ekonomidelen men på lördagar kan jag knappt ta i Dn för om jag nuddar motorbilagan så får jag konstiga bölder över hela kroppen...

(Det kan ju vara bra med en lite lägre nivå på inläggen ibland ;)

Jesper Svensson sa...

Amanda - Haha, tror du borde börja läsa Arbetaren i stället för DN. Där skriver de bara om femårsplaner och annat sånt som du gillar ;-)

Petter Envall sa...

Nej jag har inte postat länken till Stor-Mats ännu, av två skäl: För det första planerar jag att utnyttja Jespers lägenhet när jag nu återvänder till Sverige och vill således inte riskera att behöva sova under Skanstullsbron i vinter, för det försöker jag flyga lite under SKV:s radar inför återinträdet i Sverige...att reta upp Stor-Mats är inte del av den strategin.....;)

Men som Jesper säger, han har nog redan sett det!

Anonym sa...

En liten fågel viska i mitt öra att sektionschefer fått i uppdrag att inrikta uppföljningen av klimatmätningen på arbetsmiljö etc.

Även på andra kontor är det lönefrågan som är hetast, detta ska dock kväsas och ledningens uppfattning är att det är andra saker än lön som ska gör SKV till en framgångsrik arbetsgivare.

Underchefer har att stå för ledningens uppfattning, nämligen att löneläget på SKV inte är ett problem.

I det här läget kan jag inte annat än sympatisera med dem. Tur att de i vart fall tjänar hyggligt som sektionschefer, det är ett jäkla sk*tjobb att stå för den åsikten, särskilt gentemot de nyanställda. De har ju uppfattat sina löner som ingångslöner som ska korrigeras upp efter ett år.

Rekommenderad läsning är f.ö. det förslag till ny lönemodell som ngn ute i landet tagit fram för något/några år sedan. Ska se om jag kan internposta den till dig. Avlyssnar de din internpost? :)

/kollega X

Jesper Svensson sa...

Kollega X - Jag inbillar mig att den där fågeln är välunderrättad. Hade ett resonerande samtal med min chef härförleden om arbetssituationen på Skatteverket. Och det var värst vad löneområdet försökte undvikas. Vilket är besvärande eftersom jag uppfattat min lön som en ingångslön som ska justeras upp efter nåt år ;-)

Tror inte min post är avlyssnad men man vet ju aldrig. Fast de kan ju ändå inte spåra avsändaren så skicka du den där lönemodellen, kanske är intressant läsning.

Fiskar Elvis sa...

Intressant. Räven bakom mitt öra viskade kloka ord och förklarade att personal inom Skatteverket, för att nå en acceptabel löneutveckling, har satt i system att arbeta som sektionschef i några år. Detta ger dem kraftig löneökning under en kort period. En löneökning som de dessutom får behålla när de sedan byter bort ryggnidandet av gnällgubbar/kärringar mot sina gamla, materiellt intressanta, arbetsuppgifter. Sektionschef fur alle!

Anonym sa...

Helt underbart att läsa! Tack och lov lämnar jag nu SKV efter 18 månaders tjänstgöring. Märkligt att jag har stått ut sååå länge.

Det här med lönerna kommer väl aldrig att ändras, du har väl sett hur löneutvecklingen ser ut? Typ 10 000 kr TOTALT efter 30 års jobb.

Som vi säger på min sektion "De låtsas att betala mig, jag låtsas jobba".

En stilla undran bara varför byta arbetsgivare till SKV?

En glad kollega

Jesper Svensson sa...

En glad kollega - Du måste skämta? Med en sådan löneutveckling förstår jag inte varför dom bryr sig om att rekrytera akademiker över huvud taget.

Ja jag bytte ju inte till SKV för den höga lönens skull, den saken är klar. (Bäst att inte tänka på hur mycket det kostar att jobba här.) Det jag får i gengäld är materiell utveckling, som jag saknade på förra jobbet.

Anonym sa...

Det här med lönerna på skatteverket är ju rena skämtet. Att inte ledningen fattar att ingen jobbar till 100% när lönerna ser ut som dom gör. Folk är ju inte dumma, även om ledningen tycks tro det, ingen vill ju anstränga sig om man inte får mer än skit tillbaka.

Det enda cheferna har att säga när man snackar lön är att, det blir bättre nästa gång. Deras sämsta ursäkt är att SKV inte ska vara marknadsledande. Det är väl ingen som har bett om det heller. Men det finns ju faktiskt något mellan marknadsledande och förnedrande låg lön.
Men det är ju klart, om man inte skäms när man ser sig i spegeln varje morgon när man tjänar 100.000 i månaden när dom under äter nudlar till middag så har man inte den minsta gnutta empati i sig.
Men självlart gör ju ledningen bra saker också förutom att pressa ner lönerna till minimi nivå, och det är ju att omorganisera hela tiden så verksamheten bara blir sämre och sämre. Kaos, kaos, ostruktur och kaos, det är dom däremot bra på. Betala miljoner till konsulter för att få en bättre och mer effektiv verksamhet istället för att höja lönerna så personalen jobbar på bättre är ju oerhört begåvat. Inte ens en IQ-befriad badboll skulle komma på något så smart. Skäms på er i ledningen.

Anonym sa...

Jag har en teori gällande SKV ståndpunkt gällande löner.

Personligen tror jag att Mats & Co är medvetna om löneläget men vill inte göra något åt det. Utan accepterar att kompetent arbetskraft slutar på SKV för att tjänstgöra på den privata sidan. Men är inte det som är avsikten? Helt logiskt är Mats & co inte så dumma. Genom att kompetenta handläggare börjar att tjänstgöra på byråerna kan de hjälpa företagarna att göra rätt från början? Det tjänar ju staten på... företagarna göt rätt från början, pengar kommer in till statskassan... De stora politikerna är nöjda över Mats & CO arbete, vilket kommer att resultera i att Mats och hans vänner får ännu högre lön. Medan de handläggare som accepterar sina löner stannar kvar på Verket.


Varför skulle SKV annars lägga ned både tid och pengar på att utbilda tex.akademiker som de vet kommer att sluta efter att ha dragit nytta av SKV:s kurser? Det är min teori.

Anonym sa...

Kommentaren om "krokarna på toan" hänvisar nog snarare till hur sunkit det är på kontoren. Det städas inte ordentligt, ingen service att tala om (tom papperskorgen måste man tömma själv), lampor är trasiga, rummen är möblerade med hopplock och design eller eftertanke saknas helt... Utanför självahuset finns fyllegubbar och fula rökande tanter... Det är mao inte bara lönen som känns sunkig ibland!

Skattmasen sa...

Hej Jesper!

Kul att det finns fler som skriver om vår fantastiska arbetsplats Skatteverket - besök gärna
min nya blogg där du bla kan läsa om min senaste "löneförhandling"

www.skattmasen.bloggspot.com
Bästa hälsningar från
Skattmasen

Jesper Svensson sa...

Skattmasen - Trevligt med fler röster inifrån härute. Men jag tror adressen till din blogg är skattmasen.blogspot.com.

Catwalkqueen sa...

Vad ligger lönen för en nyanställd på?

Jesper Svensson sa...

Catwalkqueen - Jag vet inte vad ingångslönerna ligger på nu. Rimligtvis varierar det, beroende på vad det är för slags tjänst, var i landet det är, vilken utbildning man har och vilken arbetslivserfarenhet man har.