2007-08-22

Inifrån Skatteverket, del XL

I dag skriver Stor-Mats debattartikel i SvD. Artikeln handlar om fastighetsskatten, regeringens sorgebarn. (Man undrar ju om dom nånsin kommer att kunna enas om en modell som är begriplig.)

Man kan ha principiella invändningar mot att myndighetschefer lägger sig i den politiska debatten. Några sådana principiella invändningar kommer jag emellertid inte att framföra här för jag vill ju inte bli ovän med Stor-Mats. Dessutom tycker jag inlägget var rätt välskrivet. Jag gläds särskilt åt denna insiktsfulla formulering:
Förtroendet för skattesystemet blir bättre med låga skatter som betalas än höga skatter som inte betalas.
En annan formulering gör mig dock lite förbryllad:
Grunden för ett väl fungerande skattesystem är att medborgarna uppfattar skatteregler som rättvisa och enkla att följa.
Tycker det finns en liten motsägelse här. Jag antar nämligen att det svenska skattesystemet är väl fungerande (åtminstone om man med väl fungerande syftar på uppbördseffektiviteten). Enligt Stor-Mats resonemang (förutsett att mitt antagande är korrekt) borde därmed svenskarna uppfatta skattereglerna som rättvisa och enkla att följa. Men skattereglerna är ju inte så värst enkla och följa. Och rättvisa är de inte direkt (om man nu inte tycker höga marginalskatter är ett uttryck för rättvisa och det tycker man ju inte om man inte är kommunist och det är man ju inte).

Stor-Mats, vågar man hoppas på en utveckling av resonemanget i nästa Protokoll?

5 kommentarer:

Petter Envall sa...

Du glommer att uppbordseffektiviteten inte framst beror pa att svenskarna tycker systemet ar enkelt, utan for att du och dina kollegor sa garna "hjalper" svenne-banan att tillse uppbordseffektiviteten! Systemet kan vara hur javla obegripligt som helst men sa lange ni finns sa kommer Stor-Mats anda fa in sina pengar!

Det ar darfor ratt begripligt om Stor-Mats inte vill utveckla diskussionen om att forenkla systemet da det vore att kasta sten i glashus.....ju enklare system, desto farre SKV arbetare och desto mindre bidragspengar som Stor-Mats kan "skimma" lite av till sin sommarstuga i Roslagen! Enkelt!;)

Anonym sa...

Är det inte lite jobbigt för en person med ditt ego att arbete på skatteverket?

Jesper Svensson sa...

Hej Anonym!
Nej. Varför skulle det vara det?

Jesper Svensson sa...

Hej Petter!
Du tror alltså att Stor-Mats skimmar av skattepengar för att bygga fin sommarstuga? Hehe. Och jag som trodde jag hade livlig fantasi.

Petter Envall sa...

Hehe...jag tror "anonym" är Stor-Mats själv! Kan dock även vara någon med allvarliga problem med ordförståelse....