2007-08-17

Inifrån Skatteverket, del XXXVIII

För inte så länge sen rapporterade Metro om att en anställd på Skatteverket saboterat it-systemen. Sabotaget ska ha förstört upp mot tio års utvecklingsarbete och kosta Verket flera miljoner kronor. Mannen är polisanmäld.

Snubben fick sparken. Ingen big surprise om du frågar mig. Avskedandet förefaller välförtjänt. Men se det tycker inte facket. Jusek menar att avskedandet strider mot Las. Bla bla bla. Hur kan Jusek ens lyfta ett finger för att försvara en sån där dyngskalle? Synd jag inte är medlem, för då hade jag kunnat gå ur i protest.

4 kommentarer:

Mathias Westerberg sa...

Men ARGH ! Det är ju fackets uppgift att likt en advokats roll försvara sin medlem. Jusek gillar säkert inte det som medlemmen gjort, men that´s not the point liksom... Rätten att bli juridiskt företrädd om du tillhör en facklig organisation är ju en av fördelarna med att vara med. Tänk vad det kostar att driva samma sak utan fackets hjälp.

Mathias Westerberg sa...

Måste också bara tillägga att jag inte tror att jusek kommer att vinna denna strid. Arbetstagaren kommer säkert att förklaras ha avskedats på rätta grunder. Men rätten att bli företrädd och att få sin sak proffesionellt prövad har ju exemplifierats på ett bra sätt via detta inlägg ... :)

Jesper Svensson sa...

Jo du har förstås rätt. Alla har rätt att få sin sak prövad (professionellt, btw ;-) etc., etc.

Men nu är ju inte facken en del av rättsväsendet utan organisationer som ska ta tillvara sina medlemmars intressen. Och jag kan tycka att facken borde unna sig möjligheten att bara driva fall där medlemmens invändningar mot arbetsgivarens agerande har nåt slags substans.

Mathias Westerberg sa...

Humm, förvisso är fackföreningarna inte en del av rättsväsendet, det har du rätt i. Men att arbeta efter samma princip tycker jag är vettigt, åtminstone för medlemmarna bästa...