2007-08-26

Inifrån Skatteverket, del XLII

Huvaligen! Nu har jag fått veta att jag har kollegor här på myndigheten tycker illa om det jag skriver. Det gläder mig för det är ju ett tecken på att en och annan läser. Att sen inte alla håller med mig om allt är ganska självklart.

Man får alltså ha synpunkter. Trist nog verkar dock somliga tro att man måste gå omvägar för att gnälla på mig. Men eftersom jag tycker det känns onödigt att min arme chef ska behöva springa som budbärare mellan sura tanter och mig så vill jag gärna upplysa om att det går alldeles utmärkt framföra gnället direkt till mig.

Nog om det. Nu väntar en spännande höst här på myndigheten. Min enhet ska omorganiseras, jag ska gå på utbildning och dessutom försöka löneförhandla (får se om man kan ta klivet upp till en gatsoparlön). Sen lär väl tugget om hela Skatteverkets stora omorganisation (som internt kallas Vad Var) att fortsätta. Möjligen får jag därmed också anledning att återkomma till överdirektören och hennes apor.

Men först av allt: Företagsenhet 4 ska iväg på spa. I morgon bitti bär det av. Så ha det så kul ni som jobbar så ses vi på onsdag!

20 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att du inte bryr dig om gnälltanterna! Uppfriskande!

/ (trogen) Läsare

Petter Envall sa...

Varfor vagar ingen skriva sina namn!? Jag tolkar automatiskt alla utan namn som antingen:
a, Skatteverkskollegor
b, Fega kritiker
c, Bade a och b

Underbart att hora att vissa tar illa upp av din blogg! For att reta upp ev. kritiker ytterligare kan jag med fog bekrafta de flesta av SKV:s tillkortakommanden och Jespers malande miljobeskrivningar. Som skattejurist och f.d. SKV:are kan jag fortfarande reta upp mig pa den slackermentalitet som gror innanfor vaggarna pa myndigheten! Nej, outsourca all verksamhet som apor lika garna kan genomfora (Indien vore lampligt) och ge de skattejurister som blir kvar en vettig lon for modan!! Det ar fan ingen valgorenhetsverksamhet myndigheten bedriver utan den skall skotas som vilket vinstdrivande foretag som helst!

Jesper Svensson sa...

Petter - Svenskar brukar aldrig våga skriva ut sina namn. Kolla på en insändarsida i Expressen eller AB t.ex. Det har nog med vår konflikträdsla att göra.

Man kan ha lite olika synpunkter på det där. Egentligen håller jag med dig. Men man kan ju också hävda att det är åsikten som är det viktiga, och att personen bakom åsikten är mindre relevant. Sen kan ju vissa personer ha mer eller mindre goda skäl att vilja vara anonyma.

Hursomhelst. Det är kul att folk skriver, oavsett vad dom skriver.

Hm, undrar om myndighetsutövning kan outsourcas till Indien? Men annars håller jag med om att lite mer vanligt företagsekonomiskt tänk inte skulle skada.

Kanske man skulle ta och lägga sig i bubbelpoolen en liten stund nu ;-)

B sa...

Klart att tanterna blir sura, sanningen svider väl! Något som förvånar mig är hur dessa gnälltanter har lyckats hitta till din blogg. Mitt intryck av dem är att de knappt klarar att besvara ett mail, än mindre ta sig ut på internet. Men de kanske har fått handledning på något sätt...

Micke Olofsson sa...

Men Petter då.. inte kan man väl ställa krav på folk som jobbar inom verket? Hur skulle det se ut?

Vi ska väl bara rätta in oss i ledet och käka bananer... vi på golvet menar jag :-)

Petter Envall sa...

Stralande att du foregar med gott exempel och skriver namn Micke!

Jo visst ska ni ratta in er i ledet, det ar en grundsten i en sund organisation. Min kritik riktas dock mot hur det dar ledet ser ut. Idag har SKV tyvarr stora likheter med ett mycket stort och mycket tungrott internationellt foretag. Jag kan gora den jamforelsen for jag befinner mig i den varlden sjalv just nu.

Men aven den jamforelsen ar inte helt rattvis da det stora foretaget anda utsatts for patryckningar fran en rad externa parter sasom aktieagare, konkurrenter etc. Detta gor att foretaget tvingas jobba for att atminstone balansera de negativa krafter som oundvikligen sprider sig till foljd av organisationens storlek, brist pa "accountancy" och malfokus pa individniva och den allmanna trogheten i systemet.

SKV saknar denna balanserande kraft som genereras av aktieagare och konkurrenter.

Dessutom anser jag inte att SKV klarat av den forandring som ALLA vinstdrivande foretag tvingats genomga pa senare ar, d.v.s anpassningen till nya kundbeteenden,konkurrensvillkor samt kommunikationskanaler. Aven detta drivs ju till stor del av externa krafter som SKV inte utsatts for. Visst, SKV har forsokt anpassa sig pa ytan, framst med hjalp av IT, men tar man bort denna faktor sa ser man ju att organisationens uppbyggnad och funktion ser ut exakt som den gjorde pa 70 talet!

Jesper talar om att en organisationsforandring ar pa G, jag hoppas det gor saken battre. Men jag anser anda att SKVs storsta problem ar och forblir dess karaktar av "skyddad verkstad" dar den allmanna installningen ar att "den deklaration jag inte hinner granska idag, den gor jag imorgon.."

Anonym sa...

Hmm... måste kommentera igen. Glömde fråga Jesper, fick du något exempel på vad du skrivit som retat upp tanterna (eller vilka det nu var som inte gillade vad du skrev)?

Angående detta med att skriva namn eller inte. Främst riktat till Petter. Du listar tre (i din värld) troliga orsaker till att man inte skriver ut sitt namn. Att jag som kallar mig "Läsare" hör till kollegorna på verket är rätt så uppenbart eftersom jag skrev det i ett tidigare inlägg. Jag jobbar dock inte i närheten av Jesper, jag har ett vanligt för- och efternamn som det finns flera av på verket och jag kommer sannolikt aldrig att stöta på Jesper eller någon av hans kollegor eller chefer även om jag jobbar resten av livet på Skatteverket (som fd SKV:are så vet du att det är ett stort ställe). Jag har således andra skäl att inte vilja skriva ut mitt namn. Du Petter verkar ha bestämt dig för att du är den som gör rätt och alla som inte skriver ut sitt namn är fega på något sätt. Jag betackar mig för den typen av påhopp! Sedan så skulle jag vilja veta på vilket sätt som det skulle vara bättre för dig om jag skrev ut mitt namn? Tror du att jag har bättre eller ärligare åsikter om mitt namn står längst ner? Vad är det som stör dig så? Om du vill skriva ut ditt namn och känner dig stolt och duktig över det så fine, men hoppa inte på oss som av någon anledning inte gör det.
Du verkar tycka att Micke Olofsson är "bättre" än oss som kommenterar anonymt, trots att du inte vet mer om honom än om mig. Jo, du vet hans namn, men som sagt vad är skillnaden?

Om jag däremot skulle vilja angripa tex Jesper och anklaga honom för något då anser jag att jag borde lägga ut mitt namn (och gärna något ytterligare så att jag kan identifieras). Jag skulle själv inte besvara anonyma påhopp, men i den typ av kommentarer jag lämnar (gillar ju Jespers blogg) så ser jag inte varför mitt namn har någon som helst betydelse.
Tycker det är trevligt att Jesper skriver att tycker att det är kul att folk skriver, även vi som vill vara anonyma. Så länge Jesper på sin blogg inte uttalar att han bara vill ha inlägg med namn så kan jag fortsätta kommentera. I annat fall får jag respektera hans önskan och därmed låta bli.

/Läsare

Jesper Svensson sa...

Läsare - nej, jag fick inget exempel på vad det var tanten retat upp sig på. Kanske var hon bara upprörd i största allmänhet.

Jag bad i alla fall min chef ringa tillbaka till henne och berätta att hon gärna får höra av sig till mig om hon vill diskutera något jag skrivit. Det skulle ju kunna vara så enkelt som att hon missuppfattat något och därmed satt eftermiddagskaffet i vrångstrupen helt i onödan.

Hursomhelst, jag har inte hört något ifrån henne. Vad det beror på kan man bara spekulera i.

Micke Olofsson - just det, jag har hört att KWP kallat oss för "dom på golvet" vid något tillfälle. Det var dessvärre innan min tid i myndigheten så jag missade chansen att driva med det här på bloggen. Något säger mig emellertid att det kommer fler chanser.

Petter Envall sa...

Till Anonym: Att jag reagerar pa att folk inte skriver namn beror pa precis det som Jesper tar upp i sitt pafoljande inlagg, d.v.s. att det ar VALDIGT svenskt! Det var alltsa en generell kommentar som inte enbart ror denna blogg utan den generella tendens som finns att folk av olika anledningar inte vill skriva ut sitt namn.

Sen har jag den hogst personliga asikten att om man ger uttryck for en asikt pa en blogg, oavsett om den ar positiv eller negativ, sa bor man skriva ut sitt namn, fattar helt enkelt inte varfor man behover ta bort det lilla uttryck for personlighet som gor ganska mycket for saval ton som lasarupplevelsen. Om du sen skriver enbart ditt fornamn eller personnummer spelar mindre roll.

Men jag har val bott utomlands for lange kanske......

Petter Envall sa...

Forresten Jesper, fortsatter det sa har sa kan du fan borja slass med broderna Schulman pa bloggtoppen, sa har manga kommentarer har du aldrig fatt forut!:) Jag ser framfor mig en ny "Tingsnotarien fran obygden"! For att bredda malgruppen tror jag dock att du maste borja med lite mer personangrepp...;)

Mot en smarre avgift kan jag sedan namedroppa din blogg i min egen! Pa sa satt kan du kanske fa 3 nya lasare....;)

Anonym sa...

Hej Jesper,

Jag antar att det är jag som är den sura tanten, i alla fall en av dom. Med risk att göra dig besviken – jag har inte arbetat på Skatteverket sedan 60-talet och inte hunnit fylla 30, vilket torde innebära att jag per definition inte är någon gnälltant (i vart fall inte tant). Min avsikt med att uppmärksamma din blogg var inte att gnälla på dig eller att försvara rutiner/arbetssätt/företeelser på Skatteverket. Det är varken mitt ansvar, i mitt intresse, eller min plats föra verkets/medarbetarnas talan på din blogg.

Att uppvisa gott omdöme och att inta en ödmjuk inställning till sin person och gentemot sina kollegor ser jag som en självklar egenskap hos någon som arbetar som tjänsteman. Offentligt anställda tjänstemän har ett särskilt ansvar. Det är tjänstemännen som skall genomföra de politiska besluten och som har de direkta kontakterna med medborgarna. Tjänstemännen har också en betydande makt av vilken ett särskilt, personligt och moraliskt ansvar följer. Trovärdighet inför medborgarna och respekt för dem och dina kollegor måste sättas i första rummet. Naturligtvis är det viktigt att kunna anlägga ett humoristiskt perspektiv på sin arbetssituation, att kunna skämta om makten och att genom humor och kritik främja öppenhet och utveckling. Det är emellertid en svår balansgång som kräver ett mycket gott omdöme. Jag kan småskratta igenkännande åt vissa delar av dina inlägg medan andra framstår som arroganta, visar på dåligt omdöme och brist på respekt. Med detta vill jag ha sagt följande.

Eftersom min kritik av din blogg inte motiverats av din beskrivning av Skatteverket och heller av att jag personligen tagit illa vid mig – utan snarare av ditt uppvisande av brist på omdöme och respekt, ansåg jag att det var mer lämpligt att framföra mina (och många andras) synpunkter till din chef/handledare (jag ringde inte till din chef direkt, det hade inte varit lämpligt). Det är chefen som leder arbetet och vars roll det är att föra diskussionen om vad som är lämpligt i rollen som tjänsteman. Min förhoppning var att du kanske skulle ta till dig och behandla mina synpunkter med respekt – jag har inget intresse av att vara en topic i din blogg.

Slutligen vill jag säga att jag inte har någon lust att bli din antagonist. Jag kommer därför inte att kommentera din blogg ytterligare. Det jag uttryckt ovan är mina egna synpunkter som jag diskret försökte förmedla via handledare/chefer. Jag hoppas att din sidekick står ut med att jag vill vara anonym.

Vänligen

En kollega

Anonym sa...

Petter - inlägget av Jespers kollega här ovanför är ett exempel då även jag tycker att det hade varit högst lämpligt att skriva ut sitt namn eller kanske ännu hellre stega in på Svenssons rum och framföra sina åsikter.

I övrigt tackar jag för ditt förtydligande, nu förstår jag bättre hur du menar. Jag kan i vilket fall försäkra dig om att det finns fullt legitima skäl att vara anonym.

Jesper - tack för att du upplåter utrymme för denna diskussion i din blogg (som att du har något att välja på ;-).

Synd att din kollega inte tänker kommentera ytterligare, jag är nyfiken på vilka av dina inlägg som åsyftas. Nu måste jag läsa om din blogg från början (iaf kategorin Skatteverket) och försöka lista ut vilka det kan rör sig om.

/Läsare

Anonym sa...

Minst ett inlägg varannan dag och nu inget på flera dagar... Det är väl ingen kollega som övertalat dig att sluta blogga eller på annat sätt fått dig att vilja lägga av?

Hoppas inte!

/Läsare

Jesper Svensson sa...

Nej jag har inte lagt av. Har bara haft sjukt mycket att göra de senaste dagarna. Hoppas kunna kommentera lite till helgen. Tack för ert tålamod :-)

Mathias Westerberg sa...

Detta var en intressant diskussion. Vart går gränsen för arbetstagarens lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare? När kan en statlig tjänsteman kritisera sin arbetsgivare / uttrycka sarkastiska åsikter? Går yttrandefriheten före lojalitetsplikten? När yttrar man sig som tjänsteman eller som privatperson? Kan arbetsgivaren agera? BÖR arbetsgivaren agera?

Spännande saker att fundera på. Min egen åsikt är att debatt ALDRIG kan vara fel. Man har rätt att som privatperson uttrycka åsikter om sin arbetsgivare. Och Jesper, även om vi är oense om fackliga frågor och partipolitik så vill jag säga att jag GÄRNA hjälper till i en förhandling om du mot all förmodan skulle få problem från din arbetsgivare angående denna blogg. Som jag tolkat inläggen ovan är det bara vissa av dina kollegor som protesterat vilket jag finner ganska så anmärkningsvärt.

RAKA puckar borde vara det som gäller. Gillar man inte något så säger man det och står för vem som är avsändaren.

Klart slut

/Mathias snart anställd av UNIONEN

www.unionen.se

Petter Envall sa...

Jag vet verkligen inte om jag ska skratta eller grata over "anonyms" (eller kategori a:s) inlagg ovan...herregud vad matt jag blir!

Foljande kommentarer ar for mig fullkommligt lojevackande:
"inta en ödmjuk inställning till sin person" - Pa vilket satt kan nagon pa allvar anse att denna blogg lyfter fram Jesper sjalv pa ett otillborligt satt?!!

"Trovärdighet inför medborgarna och respekt för dem och dina kollegor måste sättas i första rummet." - Sjalvklart skall detta komma i forsta rummet och jag betvivlar inte en sekund att Jesper i sin yrkesmassiga roll ser till att sa ocksa sker, men i vilken javla verklihet lever du i!!? Sjalvklart skall nagon kunna beskriva sin arbetssituation pa ett subjektivt satt, det hor till grundlaggande medborgerliga rattigheter. Och blanda for helvete inte in nagon "speciell statstjanstemannaplikt" i det har, nagon sadan existerar mig veterligen inte! Subjektiva observationer av det har slaget skall val snarare ses som nagot positivt da det bidrar till ge den som vill en okad (dock helt anonymiserad) inblick i en skyddad verkstad. Vad jag vet har Jesper inte annu hangt ut nagon SKV:are med namn, inte heller har han avslojat nagra som helst uppgifter som skulle kunna ifragasatta hans lojalitet och "plikt" gentemot SKV och medborgarna.

Ok...nog med artigheter. "Anonym" - Sluta FOR HELVETE att lasa den har bloggen!! Med hanvisning till mitt tidigare inlagg ang. vikten av att vaga sta for sina kommentarer sa hor ditt tilltag till det varsta exemplet jag nagonsin sett. Hur fan kan man springa till sin chef i forsta hand om man retar upp sig pa en blogg!!? Skarp dig for fan och ta dig sjalv pa mindre allvar!!

Jesper Svensson sa...

En kollega - Det gläder mig att du nu framför dina synpunkter på ett sätt som innebär att jag får en chans att förstå dem och bemöta dem.

Det glädjer mig att du och jag verkar vara överens om att det är okej att skildra tillvaron på en myndighet, både dess bra och dåliga sidor. Precis som du skriver ägnar vi oss åt maktutövning gentemot medborgarna och jag tycker inte det är orimligt att vi bjuder på en viss öppenhet gentemot dem.

Jag blir uppriktigt upprörd när jag noterar företeelser och beteenden som gör att myndigheten inte fungerar som riskerar att minska myndighetens trovärdighet gentemot medborgarna. Jag tar mig friheten att skriva om det här på bloggen. En del av det jag skriver är raljant. Kanske använder jag lite väl hårda ord ibland. Möjligen sviktar emellanåt också omdömet.

Samtidigt tror jag det framgår för de flesta att den här bloggen måste läsas med lika delar humor, hård hud och cynism. Det som läser allting ordagrant, och av den anledningen tar illa upp, har missförstått poängen. Då bör man kanske ägna sin arbetstid åt annat.

Jesper Svensson sa...

Mathias - tack för erbjudandet. I might take you up on that one ;-)

Trevligt förresten med "Unionen". Får mig att associera till en union jag älskar, nämligen den europeiska.

Petter - ojdå, nu börjar det osa svavel. Det är möjligt att En läsare har rätt i att "tjänstemännen också [har] en betydande makt av vilken ett särskilt, personligt och moraliskt ansvar följer". Frågan är hur man bäst främjar trovärdighet och respekt mot medborgarna. Den diskussionen lär väl fortsätta.

Jesper Svensson sa...

Okej, för att förekomma eventuella språkfascister: Jag noterade att jag i förrförra kommentaren inledde de två första styckena med "Det gläder" respektive "Det glädjer". Förutom att det är stilistiskt torftigt att inleda två stycken likadant var jag inkonsekvent nog att använda två olika former av verbet glädja. Förlåt!

Och för den som undrar: båda formerna är okej - se SvD:s språkspalt.

Peter sa...

Hej
Höll på att ramla av stolen när jag läste om den patetiska människa som gick till din chef för att gnälla om vad du skrivit i din blogg. Alltså, hur j-a menlös kan man vara. Det är ju som att se en kollega köra för fort på E-4:an och sedan springa till chefen och säga: chefen, chefen, vet du vad Kalle har gjort?....han körde för fort i lördags kväll.
Att du inte skäms över att vara dig själv.

Hur som helst så tycker jag det Jesper skriver är rena fakta. Eftersom en del blir upprörda så betyder ju det att dom tar åt sig för att verkligheten är så som han skriver.

Jesper, fortsätt att skriva som du gör, helt underbart.

Peter (kollega)