2007-07-04

Inifrån Skatteverket, del XXIX

Iakttagelser på myndighetens personalgym

Iakttagelse 1: Två personer bredvid varandra på varsin trappmaskin. Den ena pladdrar oavbrutet. Den andre stirrar uppgivet framför sig. Resignationen är påtaglig; blicken är tom. Det är det sanna lidandets blick.

Påminner förresten mig om ett citat jag läst (påstås vara hämtat från ett personalomdöme):
"If you se two people talking
and one of them looks bored,
he's the other one"

Iakttagelse 2: Herrarnas omklädningsrum. Kollega i övre medelåldern går in på toa för att slå en sjua. Stänger inte dörren. Jag vet inte vad han har för skäl för att låta oss andra ofrivilligt dela hans skvalande upplevelse. Men det får mig att undra om jag jobbar på en myndighet eller ett zoo.

2 kommentarer:

Ludvig sa...

Uppskattar dina iakttagelser från statstjänstemännens värld. Själv jobbar jag ju i ett parallellt universum, nämligen den kommunbyråkratiska sfären, vilken tycks ha både slående likheter och intressanta skillnader med exempelvis Skatteverket. Välkommen att besöka min kommunbyråkratblogg på http://papperspalatset.blogg.se/

Jesper Svensson sa...

Din kommunbyråkratblogg är mycket underhållande!