2007-06-14

Inifrån Skatteverket, del XXIII

Jag brukar hävda att jag inte är särskilt fiskalt lagd. Den självbilden fick sig emellertid en rejäl törn idag.

Omständigheterna var följande. Skatteverket hade upptäckt att ett handelsbolag omsätter mer än 200 000 kr per år. Det innebär att de måste redovisa momsen varje månad i stället för en gång om året. I maj hade en kollega fattat beslut om detta. Beslutet gäller från och med 1 januari 2007.

Resultatet av detta? Jo, att bolaget plötsligt blivit skyldigt att lämna in en skattedeklarationer för januari, februari och mars. Och eftersom deklarationerna inte lämnats in i den tid de skulle lämnats in (12 mars, 12 april och 14 maj) så åkte bolaget på förseningsavgift. Vilket inte uppskattades.

Till saken hör att det är bolaget som är skyldigt att anmäla till Skatteverket när omsättningen överstiger 200 000. Den nya, fiskala, Jesper, som vid det här laget börjat få horn i pannan, ansåg således att bolaget påförts förseningsavgifter av egen förskyllan och skrev därför ett paragrafkryddat meddelande till bolaget som förklarade detta.

I min klokhet vände jag mig emellertid lyckligtvis till vår förfarandeexpert för att få ett utlåtande. Hon tittade på mig med blanka ögon. Sen tog hon mitt meddelande och knycklade omsorgsfullt ihop det innan hon deponerade det i papperskorgen.

Nähä. Riktigt så fyrkantiga är vi tydligen inte på myndigheten.

(PS. Lite paragrafporr: 3 kap. 3 §, 3 kap. 4 §, 10 kap. 9 §, 10 kap. 15 § och 15 kap. 8 § SBL. Svårare än så borde det inte va att dra in en tusenlapp till staten. Men tji fick jag.)

5 kommentarer:

Amanda sa...

Du blottar lite skrämmande sidor av dig själv Jesper... ; )

Jesper Svensson sa...

Jag vet. Jag skrämmer mig. Får nog kompensera genom att blotta lite skrämmande sidor av nån kollega snart ;-)

amanda sa...

*skratt* Det är rätt, anfall är bästa försvar...

Petter Envall sa...

Att jobba pa verket har tyvarr den effekten pa folk. Jag tror till och med jag har dragit till med nagon mycket luddig referens till AvtL i ett brev till en stackars skattskyldig... Till skillnad fran dig hade jag dock ingen som stoppade alltfor nitiska formuleringar. I K-holm var man alldeles for upptagen med att ga i traskor....;)

Mathias Westerberg sa...

Hahah ... klockrent !!!
Länge leve Svea rikes lag

:)

Att slå paragrafer i huvudet på mindre vetande kan ibland vara ganska så kul... Mindre kul är väl kanske när man själv får någon § nedtryckt i halsen som man trodde att man hade koll på men som det visade sig att man inte alls hade :)

Ps. Erkänn aldrig dina fel, det KAN vara tryckfel ;)