2007-06-07

Inifrån Skatteverket, del XXII

Idag var en rätt beige dag på myndigheten. Först ett oändligt långt möte; ett under av ineffektivitet och en briljant uppvisning i hur många gånger samma sak kan sägas. När mötet äntligen var slut tänkte jag försöka jobba lite men det gick sådär eftersom det var nåt kajko med datasystemet. Fick i stället roa mig med att fixa postreturer och skicka påminnelser till företag som behagat skicka in adressändringar utan underskrift av behörig firmatecknare. Det är vid såna tillfällen man känner att juristutbildningen kommer väl till pass.

Mot slutet av arbetsdagen fick jag tag i ett ex av senaste numret av Skatteverkets personaltidning Protokoll (jag vet inte om titeln är ironisk eller om verksledningen helt enkelt vill att vi alla ska känna oss som paragrafryttare). Hursomhelst. Protokoll nr 3/07 innehåller en del besynnerligheter. Ta den här krönikan till exempel:


Herreduminskapare. Blir jag nånsin så institutionaliserad som krönikören så hoppas jag att nån barmhärtig själ har vänligheten att sänka mig i Nybroviken. (Ett par momshandledningar kanske kan duga som sänke.)

Men detta var ändå inte Protokolls bottennapp. Det hittade jag i en artikel om klädkoder. Vilka, upplysningsvis, är obefintliga på Skatteverket. (Vill man spela säkert skulle jag dock rekommendera kofta. Går hem i alla lägen.) En allmän utgångspunkt tycks emellertid vara att man ska vara hel och ren. En inte alltför ambitiös målsättning. (Fast det hindrar ju inte en och annan att gå omkring i sånt som UFF fick i retur från jordbävningsoffren i Indien.)

Nåväl. Artikeln ger rekommendationer. Killar kan ha jeans. Dock bör bälte användas. Visa halva rumpan bör (sic!) man inte göra. T-shirt är okej. Dock ej med Che Guevara-tryck. After shave anbefalles. Från shorts avråds.

Så till råden för tjejer (och nu blir det intressant). Så här skriver Protokoll:
"En ung tjej ska till exempel vara försiktig med att ta på sig en allt för kort kjol, hon riskerar att fokus hamnar på ben och kropp i stället för på kunnande."
Skatteverkets personaltidning tycks alltså vara av uppfattningen att vi killar inte klarar av att diskutera ett skatteproblem med en tjej i kort kjol. I stället antas vi stå med hakan nere vid knäna och dregla över hennes ben och kropp. Neanderthalare är vi allihopa, tjoho.

Tjejer får inte klä sig för utmanande. Var har vi hört det förr? Just det ja, i våldtäktsrättegångar. Har hon kort kjol får hon skylla sig själv. Vi killar är neanderthalare, vi kan inte kontrollera oss. Tough shit, liksom. Jag ställer inte upp på den linjen. Lite trist att Protokoll tycks vara av annan uppfattning.

4 kommentarer:

Amanda sa...

De kanske kan ta in en rättning..

"unga (och gamla) killar ska försöka påminna sig att unga tjejer i kort kjol även är kunnande och inte bara ben och kropp"

Anders Åhlund sa...

Otroligt kul att läsa dina reflektioner från jobbet. Det är nästan så att man blir lite sugen att skriva ett par egna... :-). Sluta inte!

Micke sa...

Är tur att man inte jobbar på huvudvärket... där en kollega på besök, för inte allt för lång tid sedan, blev informerad om att "en tjänsteman inom staten bär ALDRIG jeans".

Anonym sa...

För dig som vill läsa Protokoll så ligger de på Skatteverkets webbplats.

http://skatteverket.se/4.906b37c10bd295ff488000174.html