2007-05-08

Inifrån Skatteverket, del XVII

Tänkte bjussa på ett litet tips till alla er företagare som fyller i skattedeklarationer (vilket ni lär göra ungefär en gång i månaden annars jävlar kommer vi och biter er i näsan).

Okej... jag ska försöka va pedagogisk nu:
På deklarationen finns en ruta som heter "Upplysningar" och en som heter "Underskrift". I rutan "Upplysningar" kan man meddela Skatteverket saker som är av betydelse för beskattningen. I rutan "Underskrift" skriver man under.
Capice?

Man kan tycka att det där inte var så satans svårt att begripa. Men ändå envisas en och annan med att skriva sin namnteckning så yvigt och spretigt att den liksom kluddar ner i "Upplysningar" också. Som karlsloken här nedan till exempel.
Vad blir då resultatet av detta? Jo, när skattedeklarationen scannas in så tror scannern att
deklaranten vill meddela oss något. Och så hamnar den i en inbox hos en handläggare som måste tala om för datorn att nähä, det här var inget meddelande, bara en deklarant med lite spasmer. Följaktligen tvingas verket lägga en massa resurser på onödig administration i stället för att ge service åt medborgarna. Sensmoralen är alltså: för alla helvetes jävlar, skriv i rutan!

3 kommentarer:

Petter Envall sa...

Jag tror tyvarr att manga efter detta inlagg kommer anstranga sig for att verkligen skriva i bada rutorna, enbart for att stalla till fortret for er handlaggare!;) Tror snarare du borde testat med lite omvand psykologi i detta fall!:)

Micke O sa...

Annars är det väl ännu en ypperlig anledning till att tipsa folk om att lämna skattedeklarationen elektroniskt :-)

Offensiv, pålitlig, hjälpsam var det ju... eller var det defensiv, trångsynt och opålitlig...

Jesper Svensson sa...

Jag tycker det är mycket offensivt och hjälpsamt att tipsa de skattskyldiga om hur de med enkla medel kan bidra till att effektivisera användningen av skattemedel. Sen kan man alltid diskutera tilltal osv. Kanske inte skulle uttryckt mig exakt likadant om jag var i tjänst :-)