2007-05-22

Inifrån Skatteverket, del XIX

Idag har jag haft en helt underbar dag på Skatteverket. Jag har nämligen ägnat tio timmar åt en mycket intressant momsfråga. (Om du redan nu tycker att jag kvalificerat mig som tönt så kan du lika gärna sluta läsa, för det blir bara värre.) Jag har läst rättsfall så ögonen blöder, jag har snokat i varenda databas jag kunnat hitta, jag har läst skivelser och styrsignaler och jag har Googlat hejvilt. Om jag blivit så mycket klokare vet jag inte, det lär väl visa sig när mitt beslutsförslag ska underkasta sig granskning.

Faktum är att jag sitter och filar på beslutet just nu, när klockan närmar sig halv elva. (Det händer inte ofta att jag tar med mig jobbet hem, det ska jag säga.) Försöker få lite stringens i resonemanget, men än så länge långtifrån nöjd (om jag blir det lovar jag att lägga upp beslutet här på bloggen :-).

Vad är det då för frågeställning som får mig att sitta uppe och läsa Skatteverkets handledning i stället för att sova? Jo, så här är det. Ett bolag bedriver verksamhet som går ut på att genomföra vissa (gratis-)aktiviteter med gymnasieungdomar samt att bedriva information gentemot skolungdomar. För detta får bolaget ett bidrag från sina huvudmän. Bidraget täcker ungefär 80 procent av bolagets kostnader. Resterande intäkter hänför sig till försäljning av annonser m.m. på bolagets hemsida samt i ett informationsblad som man ger ut.

Har bolaget, och i så fall i vilken utsträckning, avdragsrätt för ingående moms för förvärv som görs i verksamheten?

Såsom jag uppfattat saken är kärnfrågan huruvida (förresten, är det nån som fortfarande är vaken?) bolagets verksamhet ska ses som en eller om den ska delas upp i en skattepliktig och en icke skattepliktig del och där avdragsrätten i så fall får proportioneras utifrån hur stor del av den ingående momsen som hänför sig till den skattepliktiga respektive den icke skattepliktiga delen.

Vad bolaget självt tycker torde vara uppenbart. Vad Skatteverket tycker... ja, det är liksom det jag ska komma fram till. Har ni några tips så använd gärna kommentarsfunktionen :-)

För att återgå till där jag började: Det är precis såna här dagar som gör att jag är så lycklig över att jag började på Skatteverket. Dagar man kan ägna åt att luta sig tillbaka i kontorsstolen och fundera, läsa, läsa lite till, diskutera med en kollega, läsa lite, diskutera med en annan kollega, gå till biblioteket och kopiera en artikel, läsa lite... ja, ni fattar. Sen kan nån annan få avgöra huruvida min tillvaro är optimalt utnyttjande av skattemedel.

8 kommentarer:

Amanda sa...

Var och en blir salig på sin tro... Som min mamma brukar säga ; )

Petter Envall sa...

Intressant.....Momsproblem ar fan bland det roligaste inom skatteratten tror jag! Varfor skrev vi inte uppsats inom moms istallet!?

Ja du.....jag tror du har ratt betraffande karnfragan. Sen hur man ska tanka sen ar svarare. Ska avdragsratten proportioneras ar ju kostnadstackningen den minst subjektiva bedomningsgrunden, d.v.s. att de far 20% avdragsratt. Det lar ju vara svart att pa annat satt hanfora exakt vilka kostnader som hor till de dar 20% som de inte tacks av bidraget. Men jag tror det ar dar man hamnar till slut, det later ju konstigt om de skulle fa en heltackande avdragsratt da det ju inte blir nagon utgaende moms pa 80% av deras verksamhet som ju ar gratis! Eller?

Sally sa...

Hallå Jesper, Hittade hit genom Pettersblogg... Förstod inte så mkt eftersom ekonomi inte är min starkaste sida. Har snokat runt och tycker du skriver väldigt bra!
Ha en skön dag :)

Jesper Svensson sa...

Amanda - jag är salig :-)
(välkommen tillbaka till kungariket Sverige förresten)

Petter - det är just det där "Eller?" som ställer till det i det här fallet. Frågan är om de 80 procenten över huvud taget omfattas av momslagens bestämmelser...

Sally - tack ska du ha. Ekonomi är inte heller min starka sida, det är det som är problemet ;-)

Petter Envall sa...

Det är då man som skattmas tar till det underbara verktyget "skönstaxering" och skriver ett tillräckligt invecklat och juridiskt beslut att de aldrig orkar bemöda sig om att överklaga!;)

Jesper Svensson sa...

Vid närmare eftertanke Petter så undrar jag om inte du borde blogga om dina erfarenheter på skattekontoret i Katrineholm. Ni verkar ha ett väldigt kreativt och avslappnat förhållningssätt till lagstiftningen.

annalin sa...

Jesper, du måste hjälpa mig! Min filstjärnebebis betalar 30% skatt som hennes fattiga mamma vill jämka omedelbums. Men jag hittar bara hur Skolungdomar ska jämka, och då är hennes personnr ogiltigt (!!) Måste jag ha en SEX SIDOR fet blankett SKV 4302 för att få tillbaka några hundra?
Hon är alltså sju månader, men drar redan sitt strå till stacken!

Jesper Svensson sa...

Vaddå betalar skatt, hon har väl ingen inkomst? Alltså, jag jobbar inte med personbeskattning och har inte råkoll på det där. Men skicka ett mail o förklara lite så ska vi nog kunna lösa det :-)