2007-04-16

Inifrån Skatteverket, del XIII

Skatteverket gör ganska massiva nyrekryteringar just nu. De flesta nyanställda är akademiker - och det behövs. Av flera skäl.

Jag går just nu en skattebetalningskurs. Under en gruppövning skulle jag och tre kollegor svara på några frågor om Skattekontot. Svaret på första frågan fanns i kursmaterialet - men givetvis måste vi hitta lagstöd också. "Vilken paragraf är det?" frågade jag, och fick ett fniss till svar: "Paragraf? Vad du är rolig. Tihi."

Ska man skratta, gråta eller bara skrika rakt ut? Jag blev helt förbluffad över att det tydligen finns människor inom denna myndighet som har en så obefintlig uppfattning om vad Skatteverket är till för och varifrån vi hämtar mandat för vår verksamhet. Om man inte inser betydelsen av att våra beslut vilar på en rättslig grund borde man byta jobb. Vi är tjänstemän i staten, vi utövar offentlig tvångsmakt och vi får inte ens gå och vässa en jävla penna utan stöd i lag. Efter tjugo år på verket borde man begripa det.

1 kommentar:

Petter Envall sa...

Herregud........Och dessa manniskor ger man fortroende administrera ens skattebetalning....Hur langt i efterskott kan man overklaga taxeringsbeslut!?

Ja det ar ju onekligen lite markligt att man som statligt anstalld och bokstavligen talat Anders Borgs hogra hand inte har battre koll pa vad man sysslar med! Det ar ju aven vida kant att ju mindre man vet om bakgrund och resultat av sitt arbetet, desto mer troligt ar det att man faller in i vad jag kallar "verksandan", d.v.s det zombieliknande tillstand som jag vet ar vida utbrett pa SKV!

Nej, in med fler unga akademiker!