2007-03-05

Inifrån Skatteverket, del VII

Som handläggare på företagsenheten så får man ta hand om en otrolig mängd ändringsärenden - adressändringar, till exempel. De allra flesta fyller i en blankett, skriver under och skickar in. En del skriver brev med varierande ambitionsnivå. Och så finns det Ambassaden.

Ambassaden (av sekretesskäl avslöjar jag förstås inte vilken ambassad det är) skickar brev på linnepressat brevpapper med tjusigt brevhuvud och - naturligtvis - en ordentlig stämpel längst ner.

Den fysiska formen är dock inte det mest fascinerande med Ambassadens brev. Det roliga är hur den formulerar sig. Man kan väl säga så här: Om du tycker "med vänlig hälsning" känns som en stel och formell fras, så prepare for a ride.

Så här inleder Ambassaden sitt brev:

The Embassy presents its compliments to Skatteverket and has the honor to inform that the current address of the Embassy is as follows ...
Avslutningen går inte av för hackor den heller:

The Embassy avails itself of this opportunity to renew to Skatteverket the assurances of its highest consideration.
Det är nästan så man rodnar lite. Här sitter jag, en liten obetydlig kontorsråtta i en skrivbordsholk på Västgötagatan, och så fläskar Ambassaden på med diplomatiska artighetsfraser i sådan omfattning att man nästan börjar fundera på om de skulle knäfalla om de kom på visit. (Det skulle de antagligen inte.)

Oh well. Det är såna där småsaker som gör livet lite roligare. Själv tar jag tillfället i akt att till läsarna av denna blogg framföra försäkran om min utmärkta högaktning.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tror du att Ambassaden har copywright på fraserna eller kan man få använda dem i tja jag vet inte när man lämnar in en läxa eller dyl...? /Amanda (som för närvarande surfar på science-po:s trådlösa nätverk som de är så stolta över att man skulle kunna tro att de var de som uppfann hela internet...)

Jesper Svensson sa...

Nja, tror nog ambassaden bjussa på det.
På franska blir det nog ungefär "Veuillez, Monsieur le X, agréer les assurances de ma très haute considération."
Fast det är bara en gissning. Har ju bara läst franska en termin på Folkuniversitetet ;-)

annalin sa...

Är det blonda Amanda som spelade trummor?!

Jesper Svensson sa...

Trummor!?

Amanda sa...

Da har du i alla fall lart dig det mest vasentliga... Ja jag spelade trummor i min ungdom... I garaget och i en orkester.. : ) Fick inte vara innomhus...

Jesper Svensson sa...

Haha, va roligt. Då behöver vi ju inte hyra in vänsterns blåsorkester på nästa Republikens dag, räcker att plocka in Amanda the Drummer på scen. Varför har du inte sagt detta tidigare?

Amanda sa...

Jag vill inte knocka er alla med alla mina talanger... det galler att sprida ut det lite lagom... Jag tror att trumsolot till When the saints, som vi spelade i 5:an, sitter ratt bra... Det kanske kan vara ngt..