2007-01-08

Inifrån Skatteverket, del I

Skatteverket i Stockholm har ungefär 2 000 anställda. De allra flesta jobbar i moderna, fräscha lokaler i huset Fatburen, nära Medborgarplatsen. Vi andra sitter på VG5.

VG5 ska uttydas "Västgötagatan 5", och det är adressen till en betydligt mer traditionell kontorsfastighet. Av det kontorslandskap jag blev utlovad vid anställningsintervjun blev intet. I stället får jag dela ett väldigt litet landskap med en kille som heter Ersin. Vårt "kontorslandskap" är på gissningsvis femton kvadrat.

Första dagen gick åt till att skaka hand på enhetens drygt 100 medarbetare. Förmiddagens handskakningsrunda gick bra, på eftermiddagen var det värre. Den rundan påbörjades nämligen efter klockan tre och då tycks folk antingen sitta och fika eller flexa ut.

Min nya chef verkar dock schysst (dalmas, något jag vet vissa anser vara ett ypperligt karaktäristikum). (Nej jag vet, jag kan inte gärna säga nåt annat. Han kanske halkar in på den här bloggen nån gång.)

Bland löneförmånerna på Skatteverket kan nämnas fritt kaffe och egen tejphållare.

Fortsättning följer...

1 kommentar:

Petter Envall sa...

Jag maste genast omvardera min syn pa SKV efter att jag fatt veta att det ar en Dalmas, en attling i direkt nedstigande led fran Gustav Vasa, som styr skutan! Bara det ar ju vart en marginalskatt pa 56%.....;)